آرشیو بهمن ماه 1398

تكنولوژي روز

آموزش نظرسنجي احساسات در استوري

۹۳ بازديد

يكي از جديدترين قابليت هايي كه اينستاگرام در جديدترين آپديت خويش ارائه ديتا است، قابليت استجابت به نظرسنجي هاي استوري اينستاگرام به صورت اسلايدر ايموجي مي باشد. در اين روش، شما مي توانيد يك استوري پيمان ديتا و از فالورهاي خويش بخواهيد نظرشان را درباره موضوعي كه در آن مطرح كرده اند، به چهره درصدي بيان نمايند. اين قابليت با نظرسنجي معمولي موجود در اينستاگرام كه فقط دو گزينه براي استجابت وجود داشت،

آموزش نظرسنجي احساسات اينستاگرام

تفاوت دارد و گونه جديدتر و البته كارآمدتري متعلق به مي باشد. در ادامه با ما به اتفاق باشيد تا آموزشي را در خصوص نحوه پيمان دادن نظرسنجي احساسات در استوري اينستاگرام به صورت اسلايدر ايموجي، ارائه داده و وانگهي لينك دانلود بروز رساني اينستاگرام را نيز كه اين قابليت در آن پيمان داده شده است، معرفي نماييم.
نظرسنجي احساسات در استوري اينستاگرامبراي اينكه بتوانيد از قابليت نظرسنجي احساسات در استوري اينستاگرام مستفيض شويد، نخست دربايستن است كه اپليكيشن اينستاگرام خويش را به پسينيان نسخه موجود، بروز رساني نماييد. براي اين هدف مي توانيد از راه لينك ارائه شده در زير، جديدترين آپديت اينستاگرام را اخذ كرده و روي تلفن همراه خود نصب نماييد. بعد از دانلود و نصب نسخه جديد اينستاگرام، حال بر پايه مراحلي كه در پيوستگي ذكر مي شود اقدام كنيد تا بتوانيد اولين نظرسنجي احساسات در استوري را به صورت اسلايدر ايموجي پيمان دهيد.
دانلود اينستاگرامپس از دانلود و نصب اينستاگرام جديد به ترتيب زير عمل نماييد:
اپليكيشن اينستاگرام را اجرا كنيد.از روش لمس گزينه You در سرنوشت نوار نمايش استوري ها، به تقسيم پيمان دادن استوري وارد شويد.نظرسنجي احساسات در استوري اينستاگرامبه دسته استوري ها وارد شويد.
تصويري را از طريق دوربين گوشي و يا از گزينه هاي موجود در گالري، براي پيمان دادن به عنوان استوري برگزيدن نماييد.پس از برگزيدن تصوير باره عقيده خود، انگشت خود را روي صفحه قرار داده و به سمت بالا بكشيد تا گزينه هاي اضافه براي شما نمايش داده شود.از مياني گزينه ها، گزينه اسلايدر ايموجي را گزينش نماييد.نظرسنجي احساسات در استوري اينستاگرامگزينه مشخص شده را گزينش كنيد.
يك جمله يا سوال را در تقدير نظرسنجي احساسات وارد كرده و يك ايموجي براي آن از طريق نوار ايموجي هاي نمايش داده شده در ذيل صفحه، گزينش نماييد.گزينه Done را از بالاي صفحه گزينش كنيد.سپس با قرار دادن انگشت خويش روي اسلايدر ايموجي برپايي شده، آن را حركت ديتا و بقيه موارد مربوط به استوري خود  دانلود عكس پروفايل اينستاگرام بدون احتياج به نصب برنامه در تند ترين زمان ممكنبا استفاده از همين مراحل ساده و سريع، شما توانا خواهيد بود الي به سادگي يك اسلايدر ايموجي را به استوري هاي خود اضافه نماييد تا از راه آن بتوانيد از دانستن فالورهايتان نسبت به استوري خويش باخبر شويد. پروا داشته باشيد كه امكان استفاده از قابليت نظرسنجي احساسات در استوري اينستاگرام تنها براي كاربراني فراهم است كه از واپسين و جديدترين آپديت اينستاگرام بهره‌گيري نمايند. به اين ترتيب اگر اين گزينه را در وسط گزينه هاي مربوط به استوري اينستاگرام خود پيدا نمي كنيد، بايد نسبت به بروز رساني اپليكيشن اينستاگرام خود اقدام نماييد.

نسخه جديد آيگپ با قابليت‌هاي جديد منتشر شد

۷۷ بازديد

نسخه‌ي جديد آيگپ براي پلتفرم اندرويد منتشر شد. اين نسخه امكانات متنوع و كاربردي جديدي دارد و عملكرد پيام‌رسان را نيز بهبود مي‌دهد. ازجمله امكانات جديد نسخه‌ي 2.1.0 پيام‌رسان آيگپ بايد به حساب كابري چندگانه، استيكر متحرك، افزوده‌شدن زبان آذري، حذف مستقيم پيوست پيام از حافظه، افزودن ارسال مجدد سريع در فضاي ابري، مرتب‌سازي گالري موسيقي و امكان كپي در زمان ارسال‌نشدن پيام اشاره كرد. البته به‌زودي شاهد اضافه‌شدن استيكرهاي جديد اختصاصي آيگپ نيز خواهيم بود كه در مسابقه‌ي جايزه‌ي سال استيكر بنا به‌نظر داوران انتخاب شدند. گزارش مراسم اختتاميه‌ي اين مسابقه را مي‌توانيد در اين مطلب زوميت مشاهده كنيد.

در نسخه‌ي جديد اپليكيشن آيگپ برخي مشكلات و باگ‌ها برطرف شده‌اند كه ازجمله‌ي آن‌ها مي‌توان به اين‌ها اشاره كرد:

  • حل مشكلات ظاهري جست‌وجو در گروه
  • حل مشكل جابه‌جايي بين موسيقي در صفحه‌ي پخش‌كننده‌ي موسيقي
  • حل مشكل ويرايش پيام و افزودن ايموجي
  • حل مشكل به‌روزنشدن تعداد اعضاي گروه در زمان ويرايش آن
  • حل مشكل ديالوگ پيوست
  • حل مشكل گالري موسيقي
  • رفع مشكل پاسخ‌دادن و ارسال مجدد
  • رفع مشكل نمايش تيك پس از گوش‌دادن به فايل صوتي
  • رفع مشكل روشن‌ماندن صفحه بعد از ديدن تصاوير در برنامه
  • حل مشكل نوار پيمايش سريع در صفحه‌ي مخاطبان
  • حل مشكل لايه‌ي نتايج نظرسنجي

همچنين، نسخه‌ي اندرويدي جديد اين پيام‌رسان بهبودهايي به‌خود ديده است كه بهبود عملكرد صفحه‌ي IGTV، بهبود عملكرد صفحه‌ي تصاوير به‌اشتراك گذاشته‌شده، بهبود عملكرد اشتراك‌گذاري به آيگپ، بهبود عملكرد صفحه‌ي نمايه كاربري، بهبود صفحه‌ي كانال‌هاي جذاب، حل مشكل اشتراك ويدئو از گالري و افزودن متن به آن، بهبود لايه‌ي پيوندهاي به‌اشتراك گذاشته‌شده، بهبود رابط كاربري كارت‌به‌كارت در صفحه چت و بهينه‌سازي تغيير زبان را شامل مي‌شود.

منبع:

https://www.zoomit.ir/2020/1/22/344637/igap-new-edition/

مايكروسافت در حفاظت از داده‌هاي صوتي كاربران كوتاهي كرده است

۶۹ بازديد

سال گذشته، اخبار متعددي منتشر شد كه ادعا مي‌كرد پيمان‌كاراني از سرتاسر جهان به داده‌هاي صوتي دستيارهاي هوشمند همچون كورتانا و الكسا و گوگل اسيستنت گوش مي‌كنند كه مسئوليت آن‌ها در مسير بهبود توانايي تشخيص صوت هوش مصنوعي تنظيم شده بود. مايكروسافت حتي پيام‌هاي صوتي اسكايپ را نيز براي تحليل به پيمان‌كاران انساني ارسال مي‌كرد. اكنون گاردين گزارش مي‌دهد پيمان‌كاران اين پروژه‌ي مايكروسافت در چين ساكن بوده‌اند و از داده‌هاي كاربران نيز به‌خوبي حفاظت نمي‌شده است.

گزارش گاردين براساس ادعاهاي يكي از پيمان‌كاران سابق مايكروسافت منتشر شده است. اين پيمان‌كار گفته بود در مدت دو سال فعاليت براي ردموندي‌ها، در منزل خود در پكن به محتواي صوتي شامل اطلاعات حساس كاربران گوش مي‌كرده است. منبع افشاكننده مي‌گويد مايكروسافت آدرس وبي همراه‌با نام كاربري و رمزعبور براي آن‌ها ايميل مي‌كند تا ازطريق آن به ديتابيس فايل‌هاي صوتي كورتانا و اسكايپ د‌سترسي داشته باشند.

ادعاهايي كه پيمان‌كار سابق مايكروسافت مطرح مي‌كند، نگراني‌هايي به‌ويژه براي كاربران آمريكايي ايجاد مي‌كند. ردموندي‌ها با پيمان‌كاري مسلط بر زبان انگليسي در چين قرارداد بسته‌اند تا محتواي صوتي انگليسي را بشنود و تفسير كند. چنين رويكردي احتمال ارائه‌كردن داده‌هاي كاربران را به دولت چين افزايش مي‌دهد. به‌علاوه، اطلاعات ورود به ديتابيس نيز ازطريق ايميل ارسال مي‌شود كه در ذات خود دربرابر نفوذ آسيب‌پذير است.

درادامه‌ي گزارش گاردين درباره‌ي مايكروسافت و پيمان‌كاران تفسير داده‌هاي صوتي، اطلاعات نگران‌كننده‌ي بيشتري ديده مي‌شود. ردموندي‌ها از الگويي واحد براي ساختن نام كاربري و رمزعبور ورود به ديتابيس داده‌هاي صوتي استفاده مي‌كرده‌اند. اطلاعات منتشرشده نشان مي‌دهد نام‌هاي كاربري از الگوي ساده‌اي پيروي مي‌كرده‌ و پيش‌بيني‌پذير بوده‌اند. به‌علاوه طبق ادعاي منبع افشاكننده، رمزهاي عبور براي همه‌ي پيمان‌كاراني يكسان بوده‌اند كه در يك سال به تيم پيمان‌كاران مي‌پيوسته‌اند. قبلا هم گفته شد پيمان‌كاران اجازه‌ي كار در منزل داشته و درنهايت هيچ نظارت مستقيمي نداشته‌اند.

رويكرد مايكروسافت درباره‌ي پيمان‌كاران و تبادل داده‌ها از چند جنبه خطرناك محسوب مي‌شود. از يك طرف، ظاهرا حدس‌زدن نام كاربري و رمزعبور ورود به سيستم‌ها دشوار نيست و از طرف ديگر، احتمال دارد پيمان‌كاران اطلاعات را با افرادي خارج از شركت به‌اشتراك بگذارند. همچنين، ممكن بود داده‌هاي صوتي در محلي پخش شوند كه فردي بدون همكاري و قرارداد با مايكروسافت آن‌ها را بشنود. درواقع، احتمالات به‌قدري زياد هستند كه نبود گزارش درباره‌ي سوءاستفاده از سيستم مايكروسافت بسيار عجيب به‌‌نظر مي‌رسد.

حفظ حريم خصوصي

مايكروسافت در پاسخ به گزارش گاردين، بيانيه‌ي زير را منتشر كرد:

داده‌هاي صوتي قطعه‌قطعه‌شده‌ي بدون اطلاعات هويتي درصد كمي از كاربران را بازبيني مي‌كنيم تا قابليت‌هاي صوتي سيستم‌هاي خود را بهبود دهيم و برخي اوقات از شركت‌هاي همكار براي بازبيني استفاده مي‌كنيم. قطعه‌هاي بازبيني معمولا كمتر از ۱۰ ثانيه هستند و هيچ‌يك از مسئولان بازبيني به فايل‌هاي طولاني‌تر دسترسي نخواهد داشت. هميشه اين رويكرد را براي مشتريان توضيح داده‌ايم و طبق بالاترين استانداردهاي حريم خصوصي مانند قانون GDPR اروپا عمل مي‌كنيم.

در تابستان گذشته، فرايند بازبيني و ارتباط خود با پيمان‌كاران را بررسي و بازبيني كرده‌ايم؛ درنتيجه، اصول حريم خصوصي خود را بهبود داديم تا با شفافيت بيشتري درباره‌ي اين موضوع عمل كنيم. از آن زمان، فرايندهاي بازبيني را به محل‌هاي امن‌تر در كشورهاي معدودي منتقل كرديم. درادامه‌ي همين مسير، تلاش كرده‌ايم شفاف‌سازي و كنترل بيشتري روي فرايند مديريت داده‌ها به مشتريان ارائه كنيم.

در بيانيه‌ي مايكروسافت به جابه‌جايي عمليات بازبيني به مناطق امن‌تر جهان اشاره مي‌شود كه مي‌توان آن را قدمي در مسير بهبود فرايندها دانست. البته مايكروسافت و شركت‌هاي ديگر بايد درنهايت رويكرد بهتر و امن‌تري را درباره‌ي داده‌هاي كاربران پيش بگيرند. بسياري از كاربران نمي‌دانند داده‌ها علاوه‌بر دستيارهاي صوتي، احتمالا با نيروي انساني نيز به‌اشتراك گذاشته مي‌شود. درپايان، بايد بگوييم شايد گزارش گاردين آخرين حلقه‌ي مفقوده از رويكردهاي غلط مايكروسافت نباشد و در آينده، شاهد افشاگري‌هاي بيشتر و نگران‌كننده‌تري باشيم.

منبع:

https://www.zoomit.ir/2020/1/22/344619/report-microsoft-shared-cortana-skype-recordings-china/

AMD تا سال ۲۰۲۰ سهم خود را از بازار پردازنده سرور به ۱۰ درصد مي‌رساند

۶۵ بازديد

روث كاتر، معاون ارشد AMD در بازاريابي بين‌المللي در كنفرانس UBS Global Tech از برنامه‌هاي شركتش براي افزايش سهم بازار در ماه‌هاي آينده خبر داد. آن‌ها تصميم دارند تا در ماه‌هاي پيش‌رو، سهم خود از بازار سرور را به عددي دورقمي برسانند. روث در مصاحبه با رسانه‌ها داده‌هاي مهمي از سهم بازار مورد انتظار شركتش در دسته‌هاي سرور و مصرف‌كننده به اشتراك گذاشت. داده‌هاي او تأييد مي‌كنند كه AMD تصميم دارد سهم بازار خود را در هر فصل نسبت به فصل قبلي بهبود ببخشد و به آمار تاريخي خود بازگردد.

پردازنده‌هاي مخصوص سرور نسل اول و دوم اپيك (EPYC)، تمركز اصلي صحبت‌هاي مدير بازاريابي AMD را تشكيل دادند. پردازنده‌هاي مذكور نه‌تنها منجر به كسب مجدد اعتبار AMD در ارائه‌ي نقشه‌ي راهي چندنسلي در بازار سرور شدند، بلكه به شكل‌گيري يك اكوسيستم عالي پيرامون پلتفرم اپيك هم كمك كردند. اپيك از زمان عرضه قراردادهاي قابل‌توجهي با تأمين‌كننده‌هاي بزرگ همچون سرويس‌هاي ابري آژور و آمازون AWS به‌دست آورد. سرويس‌هاي مذكور اكنون از پردازنده‌هاي اپيك استفاده مي‌كنند.

AMD اكنون سهم بازار هفت درصدي را از بخش سرور دنياي پردازنده در اختيار دارد. آن‌ها تصميم دارند تا مسير پيشرفت را تا رسيدن به سهم تاريخي گذشته يعني ۲۶ درصد ادامه دهند. آمار مذكور زماني با پردازنده‌هاي سروري Opteron به‌دست آمده بود. به‌هرحال براي رسيدن به اهداف مذكور، بايد قدم‌هاي كوچك‌تر و قابل دسترسي مشخص شوند. هدف كنوني، رسيدن به سهم بازار دورقمي (۱۰ درصد) تا فصل دوم سال ۲۰۲۰ است. فراموش نكنيد كه تنها چند هفته با شروع فصل اول ۲۰۲۰ فاصله داريم.

هدف كنوني AMD براي افزايش سهم بازار، هدفي كوتاه‌مدت محسوب مي‌شود. باتوجه به نرخ جذب مشتري كه اخيرا از نسل دوم پردازنده‌هاي اپيك شاهد بوديم، چنين هدفي دور از دسترس نخواهد بود. برخي گزارش‌ها حتي ادعا مي‌كنند كه AMD توانايي رسيدن به هدف مذكور را حتي پيش از فصل دوم ۲۰۲۰ خواهد داشت. مشكلات ادامه‌دار رقيب قديمي در پردازنده‌هاي ۱۴ نانومتري و تأخير در ارائه‌ي محصول، احتمالا كاربران تجاري را به سمت پردازنده‌هاي حرفه‌ا‌ي‌تر و آينده‌دارتر اپيك از AMD متمايل مي‌كند.

 

منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/12/10/343158/amd-cpu-market-share-server-desktop-notebook-segments/

تعريف دقيق مديريت ارتباط با مشتري يا CRM چيست؟

۷۵ بازديد

عبارت مديريت وابستگي با مشتري يا CRM از آغاز دهه نود ميلادي وارد حوزه مديريت و بازاريابي شده است.
در آن زمان، فردي به اسم توماس سيبل، شركتي با عنوان Siebel Systems داشت و در قالب آن شركت، نرم افزاري را براي اتوماسيون فروش (تماس با مشتريان،

ارتباط با مشتري چيست؟

دنبال سفارشات، ثبت قراردادها و …) طراحي و عرضه مي‌كرد.
سيبل در توضيح نرم انگيزه ها خود مي‌گفت كه اين نرم افزار، مديريت وابستگي با مشتريان (Customer Relationship Management) را بر دوش دارد.
از آن زمان، به تدريج، اصطلاح مديريت وابستگي با مشتري يا سي آر ام رواج يافت و حتي به كتابهاي مديريت و بازاريابي هم مسير پيدا كرد (منبع).
شايد برايتان جالب باشد كه بدانيد شركت سيبل بعدها در سال ۲۰۰۶ در شرايطي كه حدود ۴۰۰۰ مشتري داشت، به بها تقريبا  به ۶ ميليارد دلار، توسط شركت اوراكل خريداري شد (+). اوراكل هنوز هم، نرم انگيزه ها CRM خويش را با عنوان Oracle Siebel عرضه مي‌كند و مي‌فروشد.
آن‌چه در پيوستگي مي‌خوانيد:
نرم انگيزه ها CRM يا سيستم CRM؟
رويكردهاي موجود در كتابهاي CRM
چند تعريف CRM
انواع سيستمهاي CRM چيست؟
چه چيزهايي با CRM  اشتباه گرفته مي‌شود؟
نرم انگيزه ها CRM يا سيستم CRM؟هنوز در مورد تعريف مديريت ارتباط با مشتري رخداد نظري وجود ندارد و نمي‌توان يك تعريف و روشنگري قطعي و نهايي براي سي آر ام ارائه كرد.
حتي تكليف CRM در اين بي گمان مشخص نيست كه وقتي از CRM صحبت مي‌كنيم، اشاره‌ي ما به يك نرم انگيزه ها است يا يك سيستم.
وقتي از سيستم حرف مي‌زنيم، منظورمان مجموعه‌ي گسترده‌اي از فعاليت‌ها، فرايندها و زيرساخت‌ها است كه بايد در يك سازمان مستقر شود (مثل سيستم مديريت كيفيت ايزو).
اما وقتي از يك نرم اسباب حرف مي‌زنيم، ذهن‌مان به سمت يك يا چند برنامه مي‌رود كه بايد روي چندي از كامپيوترهاي يك سازمان نصب شود.
جالب اين‌جاست كه هر دو نگاه به CRM در مياني عرضه‌كنندگان و مشتريان CRM هستي دارد.
گروهي كه ذهنيت‌شان اغلب به فناوري اطلاعات و برنامه‌نويسي و راهكارهاي نرم افزاري  نزديك  است، CRM يا مديريت ارتباط با مشتري را يك گردآور نرم افزار مي‌دانند كه به اتوماسيون بازاريابي، فروش و خدمات پيوسته با آن‌ها كمك مي كند.
اگر به اين گروه بگوييد كه مي‌خواهيد يك سيستم مديريت ارتباط با مشتري در شركت خود مستقر كنيد، آن‌ها اين جمله را اين‌گونه مي‌فهمند كه: «قرار است يك نرم انگيزه ها يا تعدادي نرم افزار بخريد و آن‌ها را نصب و راه‌اندازي كنيد.»
اما گروه ديگري هم هستند كه استقرار سيستم مديريت ارتباط با مشتري را ما فوق خريد نرم انگيزه ها مديريت پيوستگي با مشتري مي‌دانند. اين كسان پافشاري دارند كه CRM يك نقطه نظر است. نگرشي كه به دنبال ايجاد، حفظ و توسعه و تعميق رابطه با مشتريان است. اين‌كه در استقرار سي آر ام از نرم اسباب و ابزارهاي امروزين فناوري استفاده مي‌شود، يك مسئله‌ي فرعي است.
با اين نگرش، زماني كه پيتر دراكر مي‌گفت «هدف هر كسب و كاري، برپايي و نگه داشتن مشتري است» از CRM حرف مي‌زد. حتي با وجودي كه بسياري از شركت‌هاي فروشنده نرم انگيزه ها CRM در آن زمان وجود نداشتند.
كتابهاي مديريت ارتباط با مشتريهمين اختلاف‌نظر در تعريف سي آر ام، در كتابهاي مديريت ارتباط با مشتري هم ديده مي‌شود.
بعضي از كتاب‌ها چنان نوشته شده‌اند كه تصور مي‌خواهند به بيننده خود، پيشه كردن با يك نرم افزار را تعليم دهند.
بعضي از كتاب‌ها، بسيار از تكنولوژي فاصله گرفته‌اند و بيشتر به مباني فكري و سيستمي CRM مي‌پردازند.
دسته‌ي سومي از كتاب‌ها هم وجود دارند كه كوشيده‌اند گذرگاه ميانه را در قبل بگيرند و در عنوان‌شان هم به اين نكته اشاره مي‌كنند. مثلاً مي‌نويسند: CRM – A Balanced Approach.
كتاب‌هاي دسته‌ي سوم با اين توضيح، تأكيد دارند كه هم به جنبه هاي سيستمي و استراتژيك و زيربنايي در مديريت بستگي با مشتري پروا دارند، و هم به فوت و فن‌هاي نرم افزاري و جنبه‌هاي تكنولوژيك.
تعريف CRM چيست؟در اين‌جا چند باره از متداول‌ترين تعريف‌هاي مديريت وابستگي با مشتري را براي شما آورده‌ايم.
 اصلاً نياز نيست اين تعريف‌ها را به خاطر بسپاريد يا براي فهم جزئيات آن‌ها، خودتان را آزار دهيد.  منظور ما صرفاً نشانه دادن تنوع ديدگاه‌ها در تعريف سي آر ام است. بعد از اين‌كه تعريف‌ها را ديديد، طبقه‌بندي ديگري را ارائه مي‌دهيم كه براي ما مهم‌تر خواهد بود:
تعريف مديريت وابستگي با مشتري از ديدگاه اوراكلشركت اوراكل (مالك كنوني سيستم سيبل) مديريت پيوستگي با مشتري را چنين تعريف مي‌كند (+):
«مديريت وابستگي مشتري، به كارگيري ابزارها، فناوري و فرايندها براي گردآوري و تحليل داده‌هاي مشتري و استفاده از اين اطلاعات براي درمان تجربه‌ي مشتري است.»
تعريف مديريت پيوستگي با مشتري از نگرش مايكروسافتمايكروسافت CRM را بيشتر به عنوان نرم انگيزه ها CRM مي‌شناسد و در تعريف خويش از CRM چنين مي‌گويد (+):
«مديريت بستگي با مشتري يا CRM، نرم افزاري است كه با قصد اتوماسيون فروش و بازاريابي و نيز مديريت فعاليت‌هاي پيوسته با فروش و خدمات در درون يك سازمان مورد كاربرد قرار ميگيرد.»
تعريف مديريت ارتباط با مشتري از ديدگاه شركت گارتنرشركت گارتنر كه از غولهاي پژوهشي حوزه فن آوري اطلاعات است، CRM را كاملاً مستقل از بستر نرم افزاري و به چهره پايين تعريف مي‌كند:
CRM يا مديريت ارتباط با مشتري يك راهبرد نبكوتر براي تمام سوداگري است كه با قصد بهينه كردن سود و درآمد [بنگاه] و رضايت مشتريان به شغل گرفته مي‌شود. CRM براي محقق كردن اين هدف، همه‌ي فعاليت‌هاي كسب و كار را حول گروه‌هاي مختلف مشتريان سامان مي‌دهد و مي‌كوشد رفتارهايي را در سوداگري ايجاد كرده و گسترش دهد كه نهايتاً به رضايت بيشتر مشتريان ته شوند.
تعريف مديريت پيوستگي با مشتري از ديدگاه سايت CIOسايت CIO كه مطالب و مقالات آن در گستره تكنولوژي ومديريت ارتباط با مشتري، شناخته شده است، مديريت ارتباط با مشتري يا CRM را چنين تعريف ميكند (+):
مديريت ارتباط با مشتري يا CRM يك راهبرد براي شناخت بهتر مايحتاج و رفتار مشتريان با منظور گسترش و استحكام اغلب روابط با آنان است.
تعريف شركت Salesforce از CRM چيستشركت Salesforce هم تعريف كم و بيش مشابهي را مطرح ميكند (+):
مديريت وابستگي با مشتري يا CRM يك راهبرد براي مديريت تمام رابطه‌ها و تعاملات يك شركت با مشتريان نهفته و مشتريان فعلي آن است و كمك مي‌كند كه سوددهي كسب و كار دسته بندي سيستمهاي مديريت پيوستگي با مشتريبا پروا به تنوع تعريف‌هاي ارائه شده از CRM، مهم است كه بتوانيم اين ديدگاه‌هاي مختلف را به شكل مناسبي دسته بندي كنيم.
فرانسيس باتل كه فردي شناخته‌شده در زمينه‌ي CRM است، در كتاب مديريت ارتباط با مشتريان خويش به جاي بحث بر سر تعاريف CRM، طبقه بندي ساده و آموزنده اي از مدل هاي مديريت بستگي با مشتري دارد كه آن‌ها را در اين‌جا بازبيني مي‌كنيم:

دل ميني كامپيوتر ماژولار OptiPlex 7070 Ultra را معرفي كرد

۷۲ بازديد

ميني كامپيوتر OptiPlex 7070 اولترا دل با طراحي بلند و باريك به‌گونه‌اي ساخته شده كه مي‌تواند روي استند نمايشگر قرار گيرد و درنتيجه نخستين دستگاه All-in-one ماژولار و قابل ارتقا دل محسوب مي‌شود. 

اين دستگاه با هدف استفاده توسط كارمندان و افراد پشت‌ميزنشين كه نياز به فضايي باز روي ميز كار خود دارند، طراحي شده است. طراحي مناسب دستگاه باعث مي‌شود، فضاي كافي روي ميز دراختيار كاربر وجود داشته باشد.

OptiPlex 7070 Ultra

كاربر ابتد بايد تصميم مهمي بگيرد كه مي‌خواهد چه سيستمي را روي استند سوار كند. كاربران گزينه‌هاي مختلفي دراختيار دارند و مي‌‌توانند از استند با ارتفاع ثابت يا استند با ارتفاع قابل‌تنظيم يا از پايه‌هاي استاندارد VESA براي اتصال مانيتور استفاده كنند. قيمت تجهيزات پيش از تاريخ رونمايي هنور مشخص نشده است. 

حركت دادن سيستم در براكت استند قابل‌تنظيم كار سختي نيست و كاربران مي‌توانند به‌راحتي ميني پي‌سي را روي استند با ارتفاع قابل تنظيم بالا و پايين حركت بدهند. روي هر استند، يك تا حداكثر سه مانيتور مي‌تواند نصب شود.

مشخصات OptiPlex 7070 Ultra

OptiPlex 7070 Ultra سيستم كامپيوتري بسيار كوچك است. شركت دل با تأكيد بر بهره‌وري، اتصالات مختلفي را براي دستگاه با طراحي باريك خود درنظر گرفته است. اما مشخصات داخلي دستگاه، در حد جزئي ارتقا پيدا كرده؛ برخي جزئيات مربوط به مشخصات دستگاه به شرح ذيل است:

مشخصاتOptiPlex 7070 Ultra
ابعاد ۳.۷۸ در ۱۰.۰۹ در ۰.۷۸ اينچ 
وزن ۱.۴۳ پوند برابر با ۶۴۸.۶ گرم 
CPU نسل هشتم از Core i3-8145U تا Core i7-8445U
گرافيك  اينتل UHD 620
حافظه دو اسلات حافظه يك عدد حافظه‌ي رم ۴ گيگابايتي DDR4 با فركانس ۲۴۰۰ مگاهرتز و ديگري دو عدد حافظه‌ي ۳۲ گيگابايتي (‌جمعا ۶۴ گيگابايت) 
ذخيره‌سازي درايو اصلي مي‌تواند ساتا ۲.۵ اينچي باشد (ظرفيت ۵۰۰ گيگابايت تا يك ترابايت) كه شامل يك عدد درايو ۵۰۰ گيگابايتي يا يك SSD M.2 2230 در ظرفيت‌هاي مختلف از ۱۲۸ گيگابايت تا يك ترابايت يا يك عدد درايو ۲۵۶ گيگابايتي باشد. فضاي اضافي براي اضافه كردن درايو ۲.۵ اينچي ثانويه‌اي نيز در اختيار كاربران قرار داده شده است.  
شبكه  802.11ac with MU-MIMO و gigabit ethernet
پورت‌ها پورت‌هاي USB شامل دو عدد پورت USB-C براي DisplayPort Alt Mode كه مستقيما به مانيتور متصل مي‌شود. يكي از پورت‌ها براي Power Delivery است كه مي‌تواند براي تأمين برق مورد نياز نمايشگر مورد استفاده قرار گيرد.

انتظار مي‌رود ميني كامپيوتر جديد دل‌ در تاريخ ۲۴ سپتامبر برابر با ۲ مهرماه با قيمت متوسط حدود ۷۴۹ دلار به بازار عرضه شود. درنظر داشته باشيد، ميني‌كامپيوتر جديد ماژولار است، درنتيجه قيمت آن براساس نياز كاربر مي‌‌تواند متغير باشد.

منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/8/22/339440/dell-optiplex-7070-ultra-price-specs/

كيس Dune Pro PC با طراحي مشابه مك پرو جديد اپل به بازار عرضه مي‌شود

۷۰ بازديد

خرداد امسال و هم‌زمان با كنفرانس توسعه‌دهندگان WWDC 2019 اپل، مك پرو، كامپيوتر فوق‌العاده قدرتمند اپل، با قابليت ارتقا و قيمت پايه‌ي ۶ هزار دلاري معرفي شد. انتظار مي‌رود پاييز سال جاري اين كامپيوتر راهي بازار شود. براساس آخرين اخبار از محصولات كيك‌استارتر (Kickstarter)، بايد منتظر كيس كامپيوتري با طراحي وام‌گرفته و شبيه به مك ‌پرو جديد كوپرتينونشين‌ها به بازار باشيم. شركت سازنده‌ي كيس‌هاي كامپيوتري Dune كيس جديدي به‌‌نام Dune Pro PC معرفي كرده كه شباهت بسياري به طراحي مك پرو اپل دارد.

Dune Pro PC

كيس جديد از جنس استيل ضدزنگ ساخته شده و همانند مك پرو به روزنه‌هايي روي بدنه‌ي كيس براي تهويه‌ي هوا مجهز است. دو درگاه USB-C در قسمت بالاي كيس قرار داده شده و محفظه‌ي ‌آلومينيومي براي تمامي پورت‌ها و بخش‌ها در نظر گرفته شده است. اپل در زمان رونمايي مك پرو ادعا كرده طراحي مك‌ پرو جديد به‌گونه‌اي است كه امكان دسترسي آسان به قطعات مختلف فراهم شده است. همچنين طراحي مك پرو براي ايجاد فُرم ماژولار در بدنه‌ي مك پرو در نظر گرفته شده است و تمامي قطعات داخلي مك پرو نيز با بست‌هاي ۳۶۰ درجه به فريم متصل شده‌اند.

بايد در نظر داشته باشيم Dune Pro از دسته‌هايي مشابه مك پرو برخوردار نيست و طراحي آن با دستگاه جديد اپل تفاوت‌هايي دارد و كاربران نمي‌توانند در كيس جديد همانند مك پرو به‌راحتي به قطعات داخلي دسترسي داشته باشند. بااين‌حال، ازنظر شكل ظاهري و روزنه‌هاي روي بدنه‌ي كيس، هر دو دستگاه شباهت‌هايي باهم دارند. شركت Dune در توصيف كيس جديد اعلام كرده است: 

معتقديم همه بايد بتوانند قدرت انتخاب داشته باشند. Dune Pro كيس كامپيوتري است كه همه‌ي كاربران مي‌توانند به‌راحتي از آن استفاده كنند. كيس كامپيوتري جديد امكان استفاده از طيف وسيعي از قطعات استاندارد صنعتي را به كاربران مي‌دهد؛ درنتيجه، آزادي‌عمل و انعطاف‌پذيري بسياري دارد و كاربران مي‌توانند كامپيوتري با توجه به نيازهاي خود و به‌صورت سفارشي‌سازي‌شده دراختيار داشته باشند.

با توجه به اينكه طراحي Dune Pro شباهت بسيار زيادي به مك پرو دارد، كاربران علاقه‌مند به طراحي مك پرو مي‌توانند از كيس جديد به‌راحتي استفاده كنند. علاقه‌مندان مي‌توانند از ۲۱ اكتبر ( ۲۹ مهر) كيس جديد Dune Pro را پيش‌سفارش كنند. انتظار مي‌رود كيس جديد با استقبال فراواني رو‌به‌رو شود. 

منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/10/14/341311/dune-pro-mac-pro-design/

CORSAIR سه مدل جديد از كامپيوترهاي گيمينگ خود را معرفي كرد

۷۱ بازديد

Corsair چند مدل جديد از خانواده‌ي كامپيوترهاي دسكتاپ گيمينگ خود، يعني CORSAIR ONE را معرفي كرد. آخرين اعضا از خانواده‌ي يادشده، مدل CORSAIR ONE i145 ،CORSAIR ONE i164 و مدل بالارده‌ي CORSAIR ONE PRO i182 هستند. تمامي مدل‌هاي جديد سري CORSAIR ONE داراي سيستم خنك‌كننده‌ي مايع بوده و از پردازنده‌ي نسل نهم اينتل بهره مي‌برند. كارت گرافيك محصولات مذكور نيز از خانواده‌ي جي‌فوري RTX انويديا است. اين قطعات در يك كيس فوق‌العاده جمع‌و‌جور و منحصر به‌فرد قرار داده شده‌اند.

CORSAIR

خانواده‌ي CORSAIR ONE از زمان اولين عرضه در سال ۲۰۱۷ ميلادي، به‌عنوان كامپيوترهاي گيمينگي با قابليت‌هاي عملكردي بالا و ساختاري متراكم شناخته مي‌شوند. طراحي مبتكرانه‌ي سري CORSAIR ONE در تراكم قطعات باعث شده تا سخت‌افزار پيشرفته‌ي درون محصولِ مذكور، تنها به‌اندازه‌ي ۱۲ ليتر حجم را اشغال كند. چنين تراكمي در قطعات درونِ كيس به لطف سيستم خنك‌كننده‌ي مايع ميسر شده است. خنك‌كننده‌ي CORSAIR ONE به كمك جريان همرفتي هواي داغ را از قسمت بالاي شاسي به بيرون دميده و دماي داخل دستگاه را پايين نگه مي‌دارد. در بحث زيبايي‌شناسي، نكته‌ي برجسته‌ي CORSAIR ONE لامپ‌هاي LED خطي با رنگ‌بندي RGB در دو طرف دستگاه است كه به‌واسطه‌ي نرم‌افزار CORSAIR iCUE قابليت شخصي‌سازي را نيز دارد.

CORSAIR

 

مدل‌هاي CORSAIR ONE i145 و CORSAIR ONE i164 هر دو كامپيوترهاي گيمينگ بالارده‌اي هستند كه امكان اجراي جديد‌ترين بازي‌ها در بالاترين تنظيمات را مهيا مي‌كنند.  CORSAIR ONE i145 داراي پردازنده‌ي هشت هسته‌اي Core i7-9700K اينتل بوده و از كارت گرافيك GeForce RTX 2080 انويديا بهره مي‌برد. در همين حال مدل CORSAIR ONE i164 مجهز به تراشه‌ي هشت هسته‌اي و ۱۶ رشته‌اي Core i9-9900K اينتل بوده و پردازنده‌ي گرافيكي سري جي‌فورس RTX 2080 Ti انويديا را در خود جاي داده‌ است. هر دو سيستم ۳۲ گيگابايت حافطه‌‌ي رم بالارده‌ي نوع DDR4 را دارا هستند. ظرفيت حافظه‌ي SSD در اين دستگاه‌ها ۹۶۰ گيگابايت بوده و نوع آن NVMe M.2 است. حافظه‌ي هارد نيز در هر دو محصول از سري CORSAIR ONE، دو ترابايت است كه براي نگه‌داري داده‌ها ظرفيت ذخيره‌سازي عظيمي محسوب مي‌شود و سرعت بوت و بارگذاري خيره‌كننده‌اي دارد. منبع تغذيه در اين محصولات، ساخت ژاپن و داراي استاندارد ۸۰ پلاس گلد بوده و ظرفيت آن ۶۰۰ وات است. درگاه‌هاي خروجي اين دستگاه به‌ترتيب دو پورت USB-C، دو پورت نسل دوم USB 3.1، دو درگاه نسل اول USB 3.1 است. در پنل جلويي دستگاه نيز جك ۳٫۵ ميلي‌متري و دو درگاه USB 3.0 و يك پورت HDMI تعبيه شده است.

دستگاه جديد CORSAIR ONE PRO i182، به‌عنوان كامپيوتري در كلاس ايستگاه كاري (workstation) و تنها از قطعاتي بالارده ساخته شده است.  پردازنده‌ي اين كامپيوتر از نوع Core i9-9920X اينتل بوده و روي تراشه‌ي مادربرد X299 تعبيه شده است. كارت گرافيك دستگاه نيز جي‌فورس RTX 2080 Ti بوده و حافظه‌ي رم دستگاه از نوع DDR4 با فركانس ۲۶۶۶ گيگاهرتز و ظرفيت ۶۴ گيگابايت است. در i182 از منبع تغذيه‌ي ۷۵۰ واتي Platinum SFF استفاده شده است. كامپيوتر مذكور از سيستم‌عامل ويندوز 10 بهره مي‌برد. دستگاه جديد i182 قابليت پشتيباني از ۴ صفحه‌ي نمايشگر را به‌صورت هم‌زمان دارا است. قابليت جديد در كامپيوتر i182، به‌روز‌رساني پيكربندي حافظه‌ي ذخيره‌سازي است. حال اين كامپيوتر با ظرفيتِ ۹۶۰ گيگابايتي حافظه‌ي SSD بالارده‌ي NVMe M.2 و ۲ ترابايت حافظه‌ي ديسك سخت، عملكرد و فضاي ذخيره‌سازي بالايي را براي گيمرها و سازندگان محتوا به ارمغان خواهد آورد.

دستگاه‌هاي جديد CORSAIR با دو سال گارانتي و پشتيباني ۲۴ ساعته در ۷ روز هفته براي كامپيوتري جمع‌وجور كه داراي عملكردي بالا در گيمينگ است، گزينه‌ي ايده‌آلي براي ارتقاء سيستم‌ها جهت استفاده در گيمينگ براي سال‌هاي آينده است.

منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/10/16/341410/corsair-announced-3-new-model-gaming-pcs/

۱۰ نكته كليدي براي راه اندازي يك فروشگاه اينترنتي

۶۰ بازديد

۱- فروشگاه اينترنتي فراتر از يك پيشه تمام‌وقت استهر روز چندين نفر با من تماس مي‌گيرند و قصد راه‌اندازي يك فروشگاه حقير اينترنتي و يك ابر فروشگاه همانند ديجي كالا و ... را دارند.
هدف اكثر اين افراد، راه‌اندازي يك كسب‌و‌كار دوم دركنار پيشه اول آن‌ها است و انديشه مي‌كنند يك فروشگاه مجازي رهسپار بي‌دردسر براي كسب درآمد در اين آشفته بازار محسوب مي‌شود كه با اختصاص چند ساعت وقت يوميه مي‌توانند درآمد بسيار زيادي كسب كنند.
برخلاف ظاهر، راه اندازي فروش آنلاين كاري بسيار پيچيده،

راه اندازي فروشگاه آنلاين

زمان‌بر و پردردسر است و از راه‌اندازي يك كسب‌و‌كار سنتي دردسرهاي زياد اكثريت دارد و بايد گفت اين يك شغل تمام‌وقت بدون حتي يك روز و يك ساعت تعطيلي است.
۲- راه‌اندازي يك فروشگاه اينترنتي خوب زياد هزينه‌بر استاكثر افراد بر اين باورند كه فروشگاه‌هاي آنلاين به خاطر نداشتن فضاي فيزيكي، هزينه‌ي زياد پايين‌تري نسبت به فروشگاه‌هاي سنتي دارند؛ اين انگار نيز تا حتماً زيادي اشتباه است. اگر اين نكته صحت داشت، تمام فروشگاه‌هاي فيزيكي تا امروز تبديل به فروشگاه آنلاين شده بودند.
هرچند در درازا زمان، خرج نگه‌داري فروشگاه آنلاين تفريق خواهد يافت اما در آغاز كار، هزينه‌هاي سنگين‌تري را بايد متحمل شويد.
هزينه‌هايي كه شدني است به آن‌ها توجه نكرده باشيد: عكاسي محصولات، ورود اطلاعات به وبسايت، به‌روز كردن اطلاعات، تبليغات آنلاين، حمايت ۲۴ ساعته فروشگاه، هزينه زيرساخت و... به‌طور كلي هزينه راه اندازي يك فروشگاه اينترنتي در سال نخست بين ۲ تا ۳ مساوي يك فروشگاه فيزيكي است اما در عقيده داشته باشيد كه هزينه‌هاي فروشگاه آنلاين شما پس از گذشت ۱ تا ۲ سال و با افزايش مشتريان شما به نسبت تفريق مي‌يابد.
۳- تأمين كالا، ريشه-بن-بيخ نخست موفقيت يك فروشگاه اينترنتي استسال‌ها قبل كه در بازار شغل مي‌كردم، رفاقت داشتم كه دائم مي‌گفت «سود، در خريد خوب است؛ نه فروش»! اين اصل در همه‌جا از دسته فروش آنلاين نيز صادق است. پس مهم‌ترين ريشه-بن-بيخ براي كاميابي در فروش اينترنتي، دسترسي به سورس‌هاي اصلي، پايين‌ترين قيمت و موجودي دائم كالا است.
اگر در كسب‌و‌كار فعلي خود به دودمان تأمين دسترسي داريد، مثلا مغازه‌دار هستيد و واردكننده و پخش‌كننده هستيد (در يك سخن هم‌اكنون يك سيستم فروش سنتي داريد)، به‌عنوان يك مشاور كسب‌و‌كار، طراحي فروشگاه اينترنتي را به شما جدا پيشنهاد مي‌كنم.
درواقع شما نيمه راه را رفته‌ايد، اما اگر فقط يك ايده براي راه‌اندازي يك فروشگاه داريد و هرگز به‌صورت فيزيكي چيزي نفروخته‌ايد، از اين رويا صرف‌نظر كنيد؛ چون به شكيبيدن بسيار شكست مي‌خوريد.
۴- در پهنه تخصص خودتان فعاليت كنيدبه عبارت بهتر، تخصصي بفروشيد. درواقع اين نكته، ادامه‌ي نكته بالاست. خيلي‌ها اخ دارند همانند آمازون و ديجي‌كالاي خودمان همه‌چيز فروش باشند.
ولي جالب است بدانيد كه هوده فروشگاه‌هاي تخصصي به مراتب بيشتر از فروشگاه‌هاي عام است. يك فروشگاه تخصصي به انگيزه تمركز بر يك يا چند كالاي خاص، كيفيت خدمات بهتري خواهد داشت و درضمن سريع‌تر معروف خواهد شد.
10 نكته كليدي براي تاسيس يك فروشگاه اينترنتي
۵- پلتفرم يا ذيل ساخت فروشگاه خود را بسيار بسيار جدي بگيريد و براي آن خرج كنيداگر در اينترنت كلمه طراحي فروشگاه اينترنتي يا سيستم فروشگاه ساز را جست‌وجو كنيد، فهرست صدها كمپاني حقير و كبير را در نتيجه جست‌وجو خواهيد ديد و  احتمالا از چند صد هزار تومان الي چند ده ميليون تومان مي‌توانيد براي راه‌اندازي يك فروشگاه هزينه كنيد.
اگر از من بپرسيد يك فروشگاه اينترنتي چقدر براي من آب مي‌خورد، من در پاسخ مي‌گويم يك ماشين براي شما چقدر آب مي‌خورد؟ ۴۰ ميليون يا ۴ ميليارد؟ باتوجه‌به پيچيدگي‌هاي فراوان در اين زمينه فقط به بيان اين نكته بسنده مي‌كنيم كه در زمينه طراحي فروشگاه و برگزيدن شركت طراحي فروشگاه اينترنتي حتما از يك متخصص مشاوره بگيريد.
۶- براي طراحي فروشگاه اينترنتي حرفه‌اي از شركت‌هاي معتبر كمك بخواهيدفروشگاه اينترنتي يك وبسايت ساده نيست و شما نمي‌توانيد به‌سادگي آن را عوض كنيد.
شايد پس از چند سنه شما هزاران محصول روي آن تعريف كرده باشيد با فهرست بلند فوقاني از مشتريان و پيشينه خريد آن‌ها و از كل مهم‌تر صفحات با ارزشي كه در موتورهاي جست‌وجو ثبت شده‌اند. پس اگر به هر علتي، كمپاني يا فرد توسعه‌دهنده به شما سرويس ندهد،  نزديك  شما همه‌چيز را از دست داده‌ايد و تنها بايد چشم چشمداشت يك معجزه باشيد.
۷- شما به يك تيم خوب بيچارگي داريد. اصل سوم براي كاميابي شما يك تيم خوب استبرخلاف فروشگاه فيزيكي، در يك فروشگاه آنلاين شما به تخصص‌هاي متفاوتي بيچارگي خواهيد داشت. شما براي بستگي با مشتريان و اخذ سفارش به يك يا چند تن احتياج خواهيد داشت. براي ورود اطلاعات به سايت و به‌روزرساني فروشگاه به خبره فرآوري محتوا دربايستن داريد.
امروزه عكس‌ها نقش مهمي در تبديل بازديدكنندگان به مشتري دارند. براي داشتن عكس‌هاي خوب به يك عكاس و يك خبره گرافيك براي استفاده از عكس‌هاي اينترنتي دربايستن خواهيد داشت. شما به يك يا چند كارشناس بازاريابي آنلاين براي فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي و تبليغات احتياج داريد.
البته مي‌توانيد دسته زيادي از تبليغات را به يك آژانس ديجيتال ماركتينگ كارآزموده واگذار كنيد اما در هر حال به يك متخصص در اين پهنه براي مديريت امور نياز خواهيد داشت. براي آماده‌سازي سفارشات و ارسال و همچنين تأمين كالا نياز به يك تيم تأمين داريد.
بنابراين براي راه‌اندازي يك فروشگاه كمينه ۶ تن نيروي انساني تمام‌وقت احتياج داريد و البته براي فروشگاه‌هاي بزرگ اين شماره زياد بيشتر خواهد بود.
10 نكته كليدي براي راه اندازي يك فروشگاه اينترنتي
۸- ريشه-بن-بيخ چهارم در زمينه فروش اينترنتي، تبليغات آنلاين پسنديده استفرض كنيد مغازه‌اي بزرگ در يك كوچه فرعي ناچيز رفت‌و‌آمد راه‌اندازي كرده‌ايد. اين دقيقا همان حالتي است كه شما بعد از راه‌اندازي فروشگاه اينترنتي خويش داريد.
اكثر افراد پس از راه‌اندازي فروشگاه اينترنتي منتظر معجزه و سرازير شدن سيل مشتريان هستند! فروشگاه شما بايد ديده شود و براي ديده شدن احتياج به استفاده از تبليغات اينترنتي داريد.
مواردي مشابه سئو و تبليغات در شبكه‌هاي اجتماعي و ايميل ماركتينگ را زياد جدي بگيريد. براي تبليغات آنلاين خود (مخصوصا در سال اول) بودجه جداگانه در عقيده بگيريد.
۹- بها رقابتي ضامن تبديل بازديدكنندگان به مشتري استدر فضاي فروش آنلاين، بها سلطان است. در عقيده بگيريد كه مشتري با چند كليك مي‌تواند از مغازه شما خارج شده و از مغازه كناري خريد كند. بنابراين در قيمت‌گذاري ريزبين باشيد و دائم رقباي خويش را رصد كنيد.

توييتر در تحقيقات براي توسعه نسخه‌ غيرمتمركز از پلتفرم خود سرمايه‌گذاري مي‌كند

۹۷ بازديد

توييتر در پروژه‌اي تحقيقاتي سرمايه‌گذاري مي‌كند كه مأموريت خود را ساختن «استاندارد باز و غيرمتمركز براي رسانه‌هاي اجتماعي» بيان مي‌كنند. توييتر با سرمايه‌گذاري جديد قصد دارد تا به‌عنوان يكي از اولين مشتريان، وارد استاندارد غيرمتمركز شود. جك دورسي، مديرعامل توييتر، خبر سرمايه‌گذاري در پروژه‌ي تحقيقاتي را به رسانه‌ها اعلام كرد و پس از شرح دلايل سرمايه‌گذاري، دوره‌ي زماني براي رسيدن به دستاورد نهايي را چند سال پيش‌بيني كرد.

پروژه‌ي جديدي كه توييتر در آن سرمايه‌گذاري مي‌كند، Bluesky نام دارد و هنوز هيچ‌كس در آن فعال نيست. پاراگ آگراوال، مدير فناوري توييتر، مسئوليت پيدا كردن مدير پروژه‌ را بر عهده دارد. پروژه‌ي آتي با پنج نفر به فعاليت ادامه خواهد داد. حساب رسمي پروژه در توييتر، تنها يك توييت در پاسخ به توييت اطلاع‌رساني جك دورسي دارد كه در آن نوشته شده است: «lo». اين عبارت يادآور اولين پيامي است كه در اينترنت ارسال شد.

دورسي مي‌گويد پروپوزالي از بنيان‌گذار Techdirt، مايك ماسنيك او را به پروژه‌ي پلتفرم غيرمتمركز علاقه‌‌مند كرد. مايك از مدت‌ها قبل پيشنهاد «پروتكل‌ها به‌جاي پلتفرم‌ها» را براي اينترنت مطرح كرده بود. او همچنين مي‌گويد كه سيستم‌هاي غيرمتمركز بسياري از چالش‌هاي رسانه‌هاي اجتماعي را حل مي‌كنند. از مهم‌ترين چالش‌هايي كه با سيستم غيرمتمركز تاحدودي حل مي‌شود، مي‌توان به مديريت و برقراري اعتدال در شبكه اشاره كرد. دورسي در شرح اين مزيت مي‌گويد:

اجراي متمركز سياست‌هاي جهاني براي شناسايي اطلاعات غلط و مخرب، در طولاني‌مدت امكان مقياس‌دهي و گسترش ندارد. درصورت مقياس‌دهي بزرگ نيز شاهد ايجاد موانع بسيار زياد براي مردم خواهيم بود.

لوگو توئيتر

آگراوال در توييتي بهترين گزينه‌ي جايگزين سيستم‌‌هاي متمركز را پلتفرمي با تجربه‌ي مبتني بر بلاك‌چين بيان كرد. به‌علاوه دورسي نيز بلاك‌چين را فناوري مي‌داند كه شبكه‌هاي اجتماعي غيرمتمركز مي‌توانند از آن بهره ببرند. دورسي، ميزباني، مديريت و حتي درآمدزايي باز و پايدار را از نتايج استفاده از بلاك‌چين مي‌داند. اگرچه او اصرار و تأكيد زيادي روي اين مفاهيم و رويكردها ندارد.

امروزه به‌راحتي مي‌بينيم كه بلاك‌چين در توسعه‌ي سيستم‌هاي پرداخت غيرمتمركز كارايي‌ بالايي دارد. ازطرفي ثبت گزارش توزيع‌يافته (كه از نقاط قوت فناوري بلاك‌چين است) راهكار مشخصي براي مشكلاتي همچون پيدا كردن مدير براي جوامع غيرمتمركز ارائه نمي‌دهد. دورسي در ادامه‌ي توييت خود با اشاره به چالش‌هاي پيش‌ رو مي‌گويد:

چالش‌هاي زيادي براي به‌كارگيري مفيد اين فناوري وجود دارد. به‌كارگيري مفيد در نهايت توييتر را مجاب مي‌كند تا به‌عنوان يكي از اعضاي اين استاندارد به فعاليت ادامه دهد. درنتيجه فعاليت‌هاي تحقيق و توسعه بايد در ساختاري شفاف و باز و خارج از مالكيت يك سازمان خصوصي منفرد انجام شود. چنين رويكردهايي به مفاهيم اصلي باز و غيرمتمركز بودن اينترنت نيز نزديك‌تر هستند.

بلاك‌چين مي‌تواند كمك شاياني به توسعه‌ي شبكه‌ي اجتماع غيرمتمركز كند

شبكه‌هاي اجتماعي غيرمتمركز اكنون نيز در فضاي اينترنت وجود دارند. از مشهورترين سيستم‌‌ها مي‌توان به Mastodon اشاره كرد. ماستادون تركيبي از سرورهاي انفرادي يا اجتماعي است كه از طريق سيستمي به‌نام fediverse به هم متصل هستند. اين سرويس براساس يك پروتكل شبكه‌ي متن‌باز به‌نام ActivityPub فعاليت مي‌كند.

دورسي در صحبت‌هاي خود به احتمال استفاده از استانداردهاي موجود نيز اشاره مي‌كند:

ما مي‌خواهيم اين تيم يك استاندارد غيرمتمركز موجود پيدا كند كه در جهت پيشرفت برنامه‌ها كاربرد داشته باشد. درصورت عدم موفقيت در پيدا كردن استاندارد موجود، ساختن يك استاندارد از پايه در دستور كار قرار خواهد گرفت.

جك دورسي

توييتر اكنون يكي از اعضاي Data Transfer Project بوده كه فعاليتي با هدف ايجاد امكان انتقال آزاد داده بيت پلتفرم‌هاي وب متعدد است. احتمالا فعاليت‌هاي تحقيقاتي Blusky نيز با برنامه‌ي مذكور هماهنگ خواهد شد. دورسي مي‌گويد اگر Bluesky توانايي ارائه‌ي يك پروتكل پايدار را داشته باشد، توييتر قطعا از توانايي‌هاي آن بهره مي‌برد.

پروتكل جديد به ما امكان دسترسي و همكاري با گفتمان عمومي بزرگ‌تري را مي‌دهد. به‌علاوه ما مي‌توانيم فعاليت‌هاي خود را روي ساختن الگوريتم‌هاي پيشنهادي باز متمركز كنيم كه باعث ايجاد گفتمان سالم‌تر نيز مي‌شود. درنهايت ما ملزم مي‌شويم تا فعاليتي نوآورانه‌تر نسبت به گذشته داشته باشيم.

دورسي به‌صورت مستقيم به مزيت ديگر پلتفرم غيرمتمركز اشاره نمي‌كند، اما همه مي‌دانند كه در صورت پياده‌سازي آن، توييتر از زير بار فشارهاي متعدد در زمينه‌ي ايجاد اعتدال در پلتفرم رها مي‌شود. درواقع اگر توييتر تنها يكي از مشتريان و اعضاي استاندارد نهايي باشد، مسئوليت آن‌ها نسبت به محتواي منتشرشده توسط كاربران كاهش مي‌يابد. دورسي در صحبت‌هاي خود مي‌گويد كه ارزش رسانه‌هاي اجتماعي ديگر در ميزباني از محتوا نيست و ارائه‌ي الگوريتم‌هاي پيشنهاددهي، اهميت بيشتري براي آن‌ها پيدا كرده است.

 

 

 

منبع:

https://www.zoomit.ir/2019/12/12/343235/twitter-bluesky-social-network-research-moderation/