۱۰ نكته كليدي براي راه اندازي يك فروشگاه اينترنتي

۶۱ بازديد

۱- فروشگاه اينترنتي فراتر از يك پيشه تمام‌وقت استهر روز چندين نفر با من تماس مي‌گيرند و قصد راه‌اندازي يك فروشگاه حقير اينترنتي و يك ابر فروشگاه همانند ديجي كالا و ... را دارند.
هدف اكثر اين افراد، راه‌اندازي يك كسب‌و‌كار دوم دركنار پيشه اول آن‌ها است و انديشه مي‌كنند يك فروشگاه مجازي رهسپار بي‌دردسر براي كسب درآمد در اين آشفته بازار محسوب مي‌شود كه با اختصاص چند ساعت وقت يوميه مي‌توانند درآمد بسيار زيادي كسب كنند.
برخلاف ظاهر، راه اندازي فروش آنلاين كاري بسيار پيچيده،

راه اندازي فروشگاه آنلاين

زمان‌بر و پردردسر است و از راه‌اندازي يك كسب‌و‌كار سنتي دردسرهاي زياد اكثريت دارد و بايد گفت اين يك شغل تمام‌وقت بدون حتي يك روز و يك ساعت تعطيلي است.
۲- راه‌اندازي يك فروشگاه اينترنتي خوب زياد هزينه‌بر استاكثر افراد بر اين باورند كه فروشگاه‌هاي آنلاين به خاطر نداشتن فضاي فيزيكي، هزينه‌ي زياد پايين‌تري نسبت به فروشگاه‌هاي سنتي دارند؛ اين انگار نيز تا حتماً زيادي اشتباه است. اگر اين نكته صحت داشت، تمام فروشگاه‌هاي فيزيكي تا امروز تبديل به فروشگاه آنلاين شده بودند.
هرچند در درازا زمان، خرج نگه‌داري فروشگاه آنلاين تفريق خواهد يافت اما در آغاز كار، هزينه‌هاي سنگين‌تري را بايد متحمل شويد.
هزينه‌هايي كه شدني است به آن‌ها توجه نكرده باشيد: عكاسي محصولات، ورود اطلاعات به وبسايت، به‌روز كردن اطلاعات، تبليغات آنلاين، حمايت ۲۴ ساعته فروشگاه، هزينه زيرساخت و... به‌طور كلي هزينه راه اندازي يك فروشگاه اينترنتي در سال نخست بين ۲ تا ۳ مساوي يك فروشگاه فيزيكي است اما در عقيده داشته باشيد كه هزينه‌هاي فروشگاه آنلاين شما پس از گذشت ۱ تا ۲ سال و با افزايش مشتريان شما به نسبت تفريق مي‌يابد.
۳- تأمين كالا، ريشه-بن-بيخ نخست موفقيت يك فروشگاه اينترنتي استسال‌ها قبل كه در بازار شغل مي‌كردم، رفاقت داشتم كه دائم مي‌گفت «سود، در خريد خوب است؛ نه فروش»! اين اصل در همه‌جا از دسته فروش آنلاين نيز صادق است. پس مهم‌ترين ريشه-بن-بيخ براي كاميابي در فروش اينترنتي، دسترسي به سورس‌هاي اصلي، پايين‌ترين قيمت و موجودي دائم كالا است.
اگر در كسب‌و‌كار فعلي خود به دودمان تأمين دسترسي داريد، مثلا مغازه‌دار هستيد و واردكننده و پخش‌كننده هستيد (در يك سخن هم‌اكنون يك سيستم فروش سنتي داريد)، به‌عنوان يك مشاور كسب‌و‌كار، طراحي فروشگاه اينترنتي را به شما جدا پيشنهاد مي‌كنم.
درواقع شما نيمه راه را رفته‌ايد، اما اگر فقط يك ايده براي راه‌اندازي يك فروشگاه داريد و هرگز به‌صورت فيزيكي چيزي نفروخته‌ايد، از اين رويا صرف‌نظر كنيد؛ چون به شكيبيدن بسيار شكست مي‌خوريد.
۴- در پهنه تخصص خودتان فعاليت كنيدبه عبارت بهتر، تخصصي بفروشيد. درواقع اين نكته، ادامه‌ي نكته بالاست. خيلي‌ها اخ دارند همانند آمازون و ديجي‌كالاي خودمان همه‌چيز فروش باشند.
ولي جالب است بدانيد كه هوده فروشگاه‌هاي تخصصي به مراتب بيشتر از فروشگاه‌هاي عام است. يك فروشگاه تخصصي به انگيزه تمركز بر يك يا چند كالاي خاص، كيفيت خدمات بهتري خواهد داشت و درضمن سريع‌تر معروف خواهد شد.
10 نكته كليدي براي تاسيس يك فروشگاه اينترنتي
۵- پلتفرم يا ذيل ساخت فروشگاه خود را بسيار بسيار جدي بگيريد و براي آن خرج كنيداگر در اينترنت كلمه طراحي فروشگاه اينترنتي يا سيستم فروشگاه ساز را جست‌وجو كنيد، فهرست صدها كمپاني حقير و كبير را در نتيجه جست‌وجو خواهيد ديد و  احتمالا از چند صد هزار تومان الي چند ده ميليون تومان مي‌توانيد براي راه‌اندازي يك فروشگاه هزينه كنيد.
اگر از من بپرسيد يك فروشگاه اينترنتي چقدر براي من آب مي‌خورد، من در پاسخ مي‌گويم يك ماشين براي شما چقدر آب مي‌خورد؟ ۴۰ ميليون يا ۴ ميليارد؟ باتوجه‌به پيچيدگي‌هاي فراوان در اين زمينه فقط به بيان اين نكته بسنده مي‌كنيم كه در زمينه طراحي فروشگاه و برگزيدن شركت طراحي فروشگاه اينترنتي حتما از يك متخصص مشاوره بگيريد.
۶- براي طراحي فروشگاه اينترنتي حرفه‌اي از شركت‌هاي معتبر كمك بخواهيدفروشگاه اينترنتي يك وبسايت ساده نيست و شما نمي‌توانيد به‌سادگي آن را عوض كنيد.
شايد پس از چند سنه شما هزاران محصول روي آن تعريف كرده باشيد با فهرست بلند فوقاني از مشتريان و پيشينه خريد آن‌ها و از كل مهم‌تر صفحات با ارزشي كه در موتورهاي جست‌وجو ثبت شده‌اند. پس اگر به هر علتي، كمپاني يا فرد توسعه‌دهنده به شما سرويس ندهد،  نزديك  شما همه‌چيز را از دست داده‌ايد و تنها بايد چشم چشمداشت يك معجزه باشيد.
۷- شما به يك تيم خوب بيچارگي داريد. اصل سوم براي كاميابي شما يك تيم خوب استبرخلاف فروشگاه فيزيكي، در يك فروشگاه آنلاين شما به تخصص‌هاي متفاوتي بيچارگي خواهيد داشت. شما براي بستگي با مشتريان و اخذ سفارش به يك يا چند تن احتياج خواهيد داشت. براي ورود اطلاعات به سايت و به‌روزرساني فروشگاه به خبره فرآوري محتوا دربايستن داريد.
امروزه عكس‌ها نقش مهمي در تبديل بازديدكنندگان به مشتري دارند. براي داشتن عكس‌هاي خوب به يك عكاس و يك خبره گرافيك براي استفاده از عكس‌هاي اينترنتي دربايستن خواهيد داشت. شما به يك يا چند كارشناس بازاريابي آنلاين براي فعاليت در شبكه‌هاي اجتماعي و تبليغات احتياج داريد.
البته مي‌توانيد دسته زيادي از تبليغات را به يك آژانس ديجيتال ماركتينگ كارآزموده واگذار كنيد اما در هر حال به يك متخصص در اين پهنه براي مديريت امور نياز خواهيد داشت. براي آماده‌سازي سفارشات و ارسال و همچنين تأمين كالا نياز به يك تيم تأمين داريد.
بنابراين براي راه‌اندازي يك فروشگاه كمينه ۶ تن نيروي انساني تمام‌وقت احتياج داريد و البته براي فروشگاه‌هاي بزرگ اين شماره زياد بيشتر خواهد بود.
10 نكته كليدي براي راه اندازي يك فروشگاه اينترنتي
۸- ريشه-بن-بيخ چهارم در زمينه فروش اينترنتي، تبليغات آنلاين پسنديده استفرض كنيد مغازه‌اي بزرگ در يك كوچه فرعي ناچيز رفت‌و‌آمد راه‌اندازي كرده‌ايد. اين دقيقا همان حالتي است كه شما بعد از راه‌اندازي فروشگاه اينترنتي خويش داريد.
اكثر افراد پس از راه‌اندازي فروشگاه اينترنتي منتظر معجزه و سرازير شدن سيل مشتريان هستند! فروشگاه شما بايد ديده شود و براي ديده شدن احتياج به استفاده از تبليغات اينترنتي داريد.
مواردي مشابه سئو و تبليغات در شبكه‌هاي اجتماعي و ايميل ماركتينگ را زياد جدي بگيريد. براي تبليغات آنلاين خود (مخصوصا در سال اول) بودجه جداگانه در عقيده بگيريد.
۹- بها رقابتي ضامن تبديل بازديدكنندگان به مشتري استدر فضاي فروش آنلاين، بها سلطان است. در عقيده بگيريد كه مشتري با چند كليك مي‌تواند از مغازه شما خارج شده و از مغازه كناري خريد كند. بنابراين در قيمت‌گذاري ريزبين باشيد و دائم رقباي خويش را رصد كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.