آيا سامسونگ همان اپل جديد است؟

۶۹ بازديد

سامسونگ با معرفي خانواده گلكسي S20 دنياي جديدي از رقابت و قيمت‌گذاري را به همگان نشان داد. اين كمپاني كره‌اي كه زماني به گزينه‌اي مقرون به صرفه‌تر و تكميل‌تر نسبت به رقيب ديرينه خود يعني اپل تشبيه مي‌شد، اكنون از كمپاني كاليفرنيايي نيز جلو زده و قصد دارد بازار ثروتمندان را براي خود كند. مي‌توان اين سوال را مطرح كرد كه آيا سامسونگ، اپل جديد است؟

كمپاني اپل براي اولين بار در بازار مصرف‌كننندگان معمولي، گوشي هزار دلاري آيفون X را معرفي كرد. اين كمپاني همواره با قيمت بالاي محصولاتش شناخته مي‌شد و ار همين رو زماني كه رقم ۱۰۰۰ دلار را براي گوشي خود درخواست كرد، بسياري با خود مي‌گفتند هيچ انسان عاقلي اين همه پول براي خريد گوشي هوشمند نمي‌دهد؛ تا اين كه خانواده سامسونگ گلكسي S20 معرفي شد.

ارزان‌ترين گوشي اين خانواده پر زرق و برق، ۹۹۹ دلار قيمت دارد و اگر بخواهيم به گران‌ترين عضوش نگاه كنيم، به رقم اشك‌آور ۱۶۰۰ دلار مي‌رسيم. اين وسط گلكسي زد فليپ را نيز داريم كه با سخت‌افزار سال گذشته ۱۳۸۰ دلار قيمت دارد. اگر گلكسي فولد را نيز در نظر بگيريم، به رقم ۲ هزار دلار مي‌رسيم. با قيمت اين گوشي پر مشكل مي‌توان مك بوك پرو يا دو آيفون ۱۱ پرو خريد.

گلكسي S20

 

ارزان‌ترين گوشي اپل كه سال گذشته معرفي شد، ۶۹۹ دلار قيمت داشت. كمپاني مرحوم استيو جابز به اين نتيجه رسيده افرادي هستند كه نمي خواهند ۱۰۰۰ دلار براي يك گوشي هوشمند هزينه كنند. به همين دليل است كه اكنون مي توانيد آيفوني با قيمت ۷۰۰ دلار و سخت‌افزار و اكثر ويژگي هاي يك پرچمدار خريداري كنيد. اگر اين را هم در نظر نگيريد، به زودي شاهد معرفي آيفون ۹‌ (يا همان SE2) با قيمت حدودي ۴۰۰ دلار و تقريبا ۷۰ درصد يك پرچمدار هستيم كه مشخصا و مستقيما، بودجه‌هاي محدودتر را هدف قرار مي‌دهد.

پس متوجه شده‌ايد منظورمان چيست؟ اپل ديگر اپل نيست و در عوض اين سامسونگ است كه اپل شده. اين كمپاني كره‌اي قصد دارد گزينه اول ثروتمندان باشد و با گوشي‌هاي خوش‌ساخت و با كيفيت فوق‌العاده، مي‌خواهد اغواگر جديد اين بخش از بازار لقب بگيرد. از طرفي اما اين كمپاني بسياري از كاربران، به خصوص طرفداران خودش را سردرگم كرده است.

چرا سردرگم؟ چون اين كمپاني براي هر بخش از بازار يك يا چندين گوشي مختلف دارد (از گلكسي S20 بگيريد تا گلكسي A10) كه اگر كمي به آن‌ها دقت كنيد، تفاوت‌ها را به سختي پيدا مي‌كنيد. اين درست است كه اپل هم چنين كاري انجام داده، اما اگر گوشي‌هاي فعلي اين كمپاني را در نظر بگيريد، ۳ گوشي از خانواده آيفون ۱۱، آيفون XR و آيفون‌هاي ۸ و ۸ پلاس را داريم. در بدترين شرايط شايد بتوان آيفون XR را از پشت با آيفون ۸ اشتباه گرفت يا اين كه آن را از جلو با آيفون X يكسان فرض كنيد. اما تحت هر شرايطي مي‌توانيد تشخيص دهيد اين گوشي، آيفون است و برند اپل را به يدك مي‌كشد.

گلكسي S20

 

اوضاع در جبهه سامسونگ به هيچ وجه اين‌گونه نيست. به استثناي گوشي‌هاي جديد اين كمپاني كه ماژول دوربين متفاوتي دارند (خانواده گلكسي S20) عملا غير ممكن است آن‌ها را به دليل سامسونگ بودنشان بشناسيد. در آخر تمامي آن‌ها شبيه به هم هستند؛ يعني هم شبيه هم و هم شبيه ديگر گوشي‌هاي دنياي اندرويدي. به همين دليل است كه كاربران كمي سردرگم مي‌شوند.

سامسونگي كه قصد دارد بازار ثروتمندان را قبضه كند، نبايد گوشي‌هايي يكسان و شبيه به هم داشته باشد، در هر صورت انتظار اين بازار اين است كه دستگاهي خاص داشته باشند. آيفون خاص نيست، ولي گوشي ۴۰۰ دلاري و گوشي ۱۵۰۰ دلاري كمپاني اپل، در هر شرايطي مشخص مي‌كند كه سيبي گاز زده به پشتش چسبيده. البته مي‌توان بخشي از اين قضيه را به بحث‌هاي درآمد‌زايي اختصاص داد. براي مثال سامسونگ بايد به نحوي درآمد‌زايي و سوددهي داشته باشد، در حالي كه اپل چنين دغدغه‌اي را ندارد.

روند جديدي كه اپل پيش‌گرفته، ارائه سرويس‌هاي متنوعي است تا به هر طريقي كه شده، كاربران را در اكوسيستم خود نگه دارد. اين كار به كمك گزينه‌هاي متنوع ولي محدود ميسر مي‌شود و تا به حال نيز جواب داده است. اين قضيه مي تواند نشان‌دهنده اين باشد كه كاربران، با وسواس بيشتري گزينه‌هاي خود را بررسي مي‌كنند و چندان مثل گذشته، تصميمات عجولانه نمي‌گيرند.

گلكسي S20

 

كاربران براي مدت بيشتري گوشي خود را نگه مي‌دارند و روند تعويض گوشي طولاني‌تر شده. مشكلي كه سامسونگ با ارائه گوشي‌هاي متعدد به آن دامن مي‌زند. اين كمپاني آن‌قدر گزينه پيش روي شما مي‌گذارد كه ممكن است هيچ‌گاه به فكر خريد گوشي‌هاي گران‌قيمت اين كمپاني نيفتيد. اسم‌هاي گوشي‌ها آن‌قدر پيچيده است كه مثلا كاربران نمي‌دانند تفاوت گلكسي S10 لايت و S10e چيست.

در نتيجه ممكن است كاربران هنگام خريد به گوشي ديگري بر بخورند كه از لحاظ ظاهري تفاوت بيشتري با ديگر گوشي‌ها داشته و آن را تهيه كنند. مشكل سامسونگ همينجاست. اين كمپاني اگر مي خواهد به اپل جديد تبديل شود (از استراتژي گلكسي S20 كه اين گونه تعبير مي‌شود) بايد برند خود را نيز متمركز روي همين بخش از بازار كند. تا آن موقع، اپل هنوز اپل است، و سامسونگ هم همان سامسونگ.

منبع:

https://digiato.com/article/2020/02/17/%da%af%d9%84%da%a9%d8%b3%db%8c-s20-%d8%b3%d8%a7%d9%85%d8%b3%d9%88%d9%86%da%af-%d9%85%db%8c-%d8%ae%d9%88%d8%a7%d9%87%d8%af-%d8%a7%d9%be%d9%84-%d8%a8%d8%a7%d8%b4%d8%af/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.