بررسي نوار TIMELINE فتوشاپ

۱۶۷ بازديد

با شنيدن نام فتوشاپ ناخودآگاه، تصوير، عكس و ويرايش آنها و فرامين متفاوت و ابزار‌هاي مختلفي كه به اين منظور در اين نرم‌افزار قدرتمند گنجانده شده است در ذهن تداعي مي‌شود. همان‌گونه كه قبلا نيز اشاره شد، فتوشاپ خود را تنها مقيد به عكس نكرده و سراغ انواع فرمت‌هاي فيلم و فايل‌هاي سه‌بعدي نيز رفته است.

تاكنون با بسياري از ابزارها و فرامين كار روي تصاوير و عكس‌ها آشنا شده و آنها را بررسي كرده‌ايم، در اين شماره در نظر داريم سراغ ويرايش فيلم در فتوشاپ برويم و با روش‌هاي ويرايش فيلم و توانايي‌هاي اين نرم‌افزار در اين زميـــــنه بيشتر آشنا شويم.

نسخه cs6 فرمت‌هاي متنوعي از فيلم‌ها را پشتيباني مي‌كند. با اين نسخه از فتوشاپ براحتي مي‌توانيم فيلم‌ها را در محيط فتوشاپ باز كرده و تغييرات دلخواه را روي آنها اعمال كنيم. براي ويرايش و كار روي فيلم‌ها پانل ويژه‌اي به نام TimeLine تعبيه شده كه در صورت باز كردن يك فايل فيلم به صورت خودكار در قسمت زيرين فضاي كاري ظاهر مي‌شود و در صورتي كه اين پانل بسته شده باشد از منوي window مي‌توان با كليك روي گزينه Timeline آن را فراخواني كنيد.

اين پانل شامل دو بخش ابزارها و توضيحات در سمت چپ و خط زماني فيلم در سمت راست است. روي خط زماني فيلم با ابزار پيمايش مي‌توانيم به فريم و ثانيه دلخواه خود مراجعه كنيم. در سمت چپ اين پانل ابزار‌هايي براي اجرا، توقف، رفتن به فريم بعدي، رفتن به فريم قبلي، رفتن به اولين فريم، قطع صدا، برش فيلم و اعمال Transition قرار دارد كه در ادامه با كاربرد برخي از آنها آشنا خواهيم شد.

در زير اين ابزار‌ها نيز لايه‌هاي فيلم و صدا قرار گرفته‌اند كه در صورت نياز مي‌توانيم با كليك روي آيكون مثلث انتهاي هر لايه و انتخاب new video group يك لايه فيلم جديد و انتخاب newaudio track يك لايه صوتي جديد را به پروژه خود اضافه كنيم. براي اضافه كردن فيلم يا صوت جديد به لايه فعلي نيز كافي است در همين بخش (كليك روي مثلث انتهاي اين بخش) گزينه Add media و Add Audio را انتخاب كنيم.

براي هر لايه تصويري، با كليك روي مثلث كناري نام لايه، بخش‌هاي مربوط به آن ظاهر مي‌شود كه عبارتند از: already video و Position (تنظيم موقعيت لايه فيلم)، Opacity (تنظيم شفافيت لايه فيلم)، style (تنظيم جلوه‌هاي اعمال شده به فيلم). پس از باز كردن فيلم مورد نظر يا اضافه كردن به پانل TimeLine مستطيلي به اندازه طول فيلم ظاهر مي‌شود كه با كليك روي انتهاي اين مستطيل در بخش تايم لاين و درگ ماوس به سمت چپ مي‌توانيم طول فيلم را كاهش يا افزايش دهيم. با كليك روي مثلث انتهايي در بخش Duration مي‌توانيم طول فيلم را كاهش يا افزايش داده و نيز سرعت پخش فيلم (speed) را تغيير دهيم.

براي برش يك فيلم كافي است ابتدا در قسمت خط زمان نوار پيمايش را روي فريم مورد نظر برده و سپس روي تصوير قيچي (split) در نـــوار ابزار كليك كنيم تا در محل مورد نظر برش ايجاد شود. در مرحله بعد با كليك روي بخش مورد نظر آن را انتخاب و تغييرات دلخواه را اجرا كنيم. در صورت نياز حتي آن را Delete كنيم. مي‌توانيم در محل برش خورده يا ابتدا و انتهاي فيلم خود Transition دلخواهي را اعمال كنيم.

از Transition براي حركت نرم از يك بخش يا كليپ تصويري به بخش ديگر استفاده مي‌شود. با استفاده از Transition مي‌توان بخشي از يك فيلم را با بخش ديگري تركيب كرد. در فتوشاپ، پنج حالت مختلف به منظور اعمال transition وجود دارد:

1ـ fade : محو شدن تدريجي يك تصوير و ظاهر شدن تصوير ديگر
2ـ cross fade : محو شدن معكوس
3ـ fade with black : محو شدن به سياهي
4ـ fade with white : محو شدن به سفيدي
5ـ fade with color : محوشدن به يك رنگ خاص

قسمت duration مدت زمان اجراي اين جلوه را تنظيم مي‌كند كه مقدار زيادي نشان‌دهنده اعمال نرم جلوه و مقدار كم نشان‌دهنده اعمال ناگهاني و سريع جلوه است. جهت‌هاي اعمال جلوه Transition را به شكل زير عمل مي‌كنيم:

ترفندهاي فتوشاپ, ساخت انيميشن در فتوشاپ

1. ابتدا فيــــلم مورد نظر را در محيط فتوشاپ باز مي‌كنيم.

2. در نوار ابزار تايم لاين نوار پيمايش را روي فريم مورد نظر برده و با كليك روي دكمه split (قيچي) فيلم را در آن محل برش مي‌دهيم.

3. در قسمت نوار ابزار با كليك روي گزينه transition يكي از حالات ارائه شده را روي محل برش درگ مي‌كنيم.

4. در صورت نياز به تغييرات زمان اعمال جلوه، از قسمت duration مقدار پيشفرض دو ثانيـــــه را به مقدار دلخواه عوض مي‌كنيم.

5. در صورتي كه بخواهيم جلوه را بدون برش فيلم اعمال كنيم، اين‌ كار فقط ابتدا و انتهاي فيلم امكان‌پذير خواهد بود.

6. براي تغيير نوع يا زمان جلوه مي‌توانيم روي شكل جلوه در محل اعمال شده در قسمت خط زمان، راست كليك و در پنجره باز شده تغييرات دلخواه را اعمال كنيم. در اين پنجره با كليك روي شكل سطل زباله مي‌توانيم جلوه اعمال شده را حذف كنيم.

در پانل TimeLine علاوه بر امكان تنظيم جلوه‌هاي Transition مي‌توانيم در مولفه‌هاي اصلي هر لايه فيلم نيز تغييرات دلخواه خود را اعمال كنيم. براي اعمال اين تغييرات كافي است روي مثلث سمت چپ كنار نام لايه فيلم كليك كنيم تا بخش اعمال تنظيمات مربوط باز شود. حال كافي است نوار پيمايش را به محل مورد نظر منتقل كرده و سپس روي شكل لوزي موجود درسمت راست هر تنظيم كليك كنيم تا در نوار خط زمان شكل لوزي به آن فريم اعمال شود. حال با توجه به حالت انتخابي Position (تنظيم موقعيت لايه فيلم)، Opacity (تنظيم شفافيت لايه فيلم)، style ( تنظيم جلوه‌هاي اعمال شده به فيلم) تغييرات مورد نظر را روي فيلم اعمال مي كنيم. با كليك روي تصوير كرنومتر در اين قسمت مي‌توانيم تغييرات اعمال شده را فعال يا غيرفعال كنيم.

مثلا براي تغيير مكان يك فيلم روي فضاي كاري به شكل زير عمل مي‌كنيم:
1. ابتدا فيلم مورد نظر خود را به تايم لاين اضافه مي‌كنيم.

2. در TimeLine روي مثلث كنار نام لايه تصويري كليك مي‌كنيم تا باز شود.

3. در قسمت باز شده روي كرنومتر كنار عبارت Position كليك مي‌كنيم تا لوزي زرد رنگ به فريم ابتدايي خط زمان اضافه شود.

4. در خط زمان نوار پيمايش را به فريم مورد نظر منتقل مي‌كنيم.

5. كنار عبارت Position روي شكل لوزي كليك مي‌كنيم تا به فريم مورد نظر اضافه شود.

6. ابزار Move را از جعبه ابزار اصلي فتوشاپ انتخاب كرده و در محيط كاري فيلم را به محل دلخواه جابه‌‌جا مي‌كنيم.

7. با حركت نوار پيمايش تصوير در خط زمان نتيجه تغييرات را كنترل كرده و در صورت نياز آن را ويرايش مي‌كنيم.

فيلم‌هاي باز شده در محيط فتوشاپ به صورت يك لايه به پنل لايه‌ها اضافه مي‌شود و در صورت نياز مي‌توانيم فيلترهاي با جلوه‌هاي دلخواه خود را كه روي لايه تصوير اعمال مي‌كرديم روي لايه‌هاي فيلم نيز اعمال كنيم.

پس از ويرايش فيلم از منوي File گزينه Export را انتخاب و روي گزينه Render Video كليك مي‌كنيم و پس از انتخاب فرمت مورد نظر براي ايجاد خروجي و محل ذخيره‌سازي فايل با انتخاب دكمه Render خروجي خود را ايجاد و ذخيره مي‌كنيم.

 

 

منبع:

https://www.beytoote.com/computer/graph/timeline-bar1-photoshop.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.