ارز ديجيتالي چيني در راه است؛ آيا رقيب دلار از چين مي‌آيد؟

۵۶ بازديد

رسانه كليك – بانك مركزي چين عمليات راه‌اندازي ارز ديجيتالي چيني را آغاز كرد. چين مدت‌هاست كه به دنبال استقلال مالي و كاهش وابستگي به دلار در مبادلات مالي با كشورهاي ديگر است. 

نقش چين در اقتصاد جهاني رو به گسترش است و چين به ويژه اكنون كه شعله اختلافات تجاري بين اين كشور با آمريكا مجددا شعله ور شده است، قصد دارد تا ارز جديدي را در مبادلات تجاري خود استفاده كند. بانك مركزي چين نخستين بانك در جهان است كه ارز ديجيالي خود را عملياتي خواهد كرد.

مركز تحقيقات ارزهاي ديجيتال كه مسئول اصلي اجراي اين پروژه در بانك مركزي چين محسوب مي شود، اعلام كرد كه طرح آزمايشي راه اندازي اين ارز در چهار شهر شنژن، سوژو، ژيونگ آن و چنگدو آغاز شده است.

استفاده از ارز ديجيتالي چيني كه فعلا «ديسپ» ناميده مي شود، در حال حاضر تنها براي تعداد محدودي از بانك ها و كاربران در چهار شهر فوق مهيا شده است.

ارز ديجيتال ديسپ داراي سه تفاوت عمده با ساير ارزهاي ديجيتالي نظير بيت كوين است؛ نخست اينكه بيت كوين غيرمتمركز و استخراج پذير است، درحالي كه ديسپ متمركز و تحت كنترل دولت است. دوم اينكه نردبان ديجيتالي ديسپ توسط دولت كنترل خواهد شد و در بستر سيستم توزيع نخواهد شد و سوم اين ارز با هدف استفاده در سيستم تجاري و بازرگاني توسعه مي يابد تا بتوان از آن به مانند شكل فعلي پول استفاده كرد.

توسعه ارز ديجيتالي چيني بخشي از برنامه كلان اين كشور براي جهاني سازي يوان است. روزنامه دولتي چاينا ديلي در مقاله ۲۴ آوريل خود گفته بود آمريكا دلار را به عنوان يك سلاح استفاده مي كند و بايد وابستگي به آن را كاهش داد.

در روزهاي اخير دونالد ترامپ، رئيس جمهور آمريكا مدعي شده است شواهدي در اختيار دارد كه نشان مي دهد ويروس كرونا با سهل انگاري چين به خارج درز كرده و اين كشور را به اعمال تعرفه هاي جديد تهديد كرده است.

منبع: 

https://click.ir/1399/02/17/%d8%a7%d8%b1%d8%b2-%d8%af%db%8c%d8%ac%db%8c%d8%aa%d8%a7%d9%84%db%8c-%da%86%db%8c%d9%86%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b1%d8%a7%d9%87-%d8%a7%d8%b3%d8%aa%d8%9b-%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d8%b1%d9%82%db%8c%d8%a8-%d8%af/

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.