آشنايي با مدهاي رنگي در PHOTOSHOP

۷۱ بازديد

يكي از مهم‌ترين انتخاب‌هايي كه در طراحي به آن نياز داريم انتخاب رنگ مناسب براي طرح است كه با توجه به نوع خروجي شرايطي بايد براي آن در نظر گرفته شود؛ زيرا با توجه به تفاوت مد‌هاي رنگي در خروجي‌هاي متفاوت بايد استانداردهاي هر مد رنگي رعايت شود و با توجه به آن به انتخاب رنگ پرداخت. همان‌گونه كه قبلا نيز اشاره شد مد‌هاي رنگي مختلفي در بحث ايجاد رنگ در رايانه و چاپ وجود دارد كه فتوشاپ از همه آنها پشتيباني كرده و تمامي اين مدهاي رنگي در فتوشاپ قابل تعريف و انتخاب است.

مهم‌ترين مد‌هاي رنگي عبارت است از:
1. Bitmap : فقط از رنگ سياه خالص و سفيد خالص تشكيل شده و رنگ‌هاي خاكستري را از نزديك و دور كردن نقاط سياه به هم به‌وجود مي‌آورد. از اين مد رنگي بيشتر در حالت چاپ به‌صورت سيلك يا موارد مشابه آن استفاده مي‌شود.

2. Grayscale: اين حالت در نمايش تصاوير سياه و سفيد كاربرد دارد كه علاوه بر رنگ سياه و سفيد پوشش‌دهنده 254 رنگ خاكستري نيز بوده كه براي ايجاد يك تصوير سياه و سفيد واقعي لازم و ضروري است.

3. Index: اين مد، كم حجم‌ترين مد رنگي است كه بيشتر از 256 رنگ تشكيل شده و به‌علت حجم پايين و البته كيفيت پايين بيشتر در محيط اينترنت از آن استفاده مي‌شود و به هيچ عنوان مناسب چاپ نيست.

4. RGB: اين مد رنگي كه از جنس نور بوده و استاندارد لوازم و وسايل الكترونيك نمايش تصوير مثل مانيتور و تلويزيون به شمار مي‌رود، رنگ مورد نظر را از تركيب سه نور قرمز، سبز و آبي توليد كرده و براي ايجاد رنگ سياه هر سه نور خاموش و براي توليد رنگ سفيد هر سه نور با بيشترين شدت ممكن روشن مي‌شود.

5. CMYK: استاندارد رنگ براي كارهاي چاپي بوده و جنسي از نوع جوهر داشته و دستگاه‌هاي چاپ خانگي و صنعتي بر پايه اين مد رنگي كار مي‌كند. اين مد كه از چهار جوهر فيروزه‌اي C، ارغواني M، زرد Y و سياه K تشكيل شده، در آن براي توليد رنگ سفيد هيچ جوهري استفاده نمي‌‌شود تا سفيدي رنگ كاغذ نمايان شود و چون با تركيب سه جوهر فيروزه‌اي، ارغواني و زرد رنگ سياه خالص ايجاد نمي‌شود، جوهر سياه به مجموعه سه جوهر قبلي اضافه مي‌‌شود.

6. Lab: اين مد رنگي نيز كامل‌ترين حيطه رنگي است كه چشم انسان قادر به ديدن آن بوده و مستقل از دستگاه عمل مي‌‌كند.

با توجه به مد‌هاي رنگي اشاره شده انتخاب رنگي كه در مد رنگي مورد نظر پوشش‌دهنده نياز طراح باشد بسيار ضروري به نظر مي‌رسد. در بحث انتخاب رنگ علاوه بر موارد ذكر شده، رنگ با سه پارامتر اصلي تشكيل‌دهنده HSB يعني H (نوع رنگ يا فام) ، S (غلظت رنگ) و B (روشنايي رنگ) نيز قابل تعريف است.

براي تعريف و انتخاب رنگ دلخواه در فتوشاپ روش‌هاي متنوعي وجود دارد كه عبارت است از:
- انتخاب از پانل Swatches: اين پانل كه از مجموعه پانل‌هاي سمت راست فتوشاپ بوده و در صورت ديده نشدن مي‌توانيم آن را از منوي Window فراخواني كنيم، پوشش‌دهنده رنگ‌هاي آماده‌اي است كه در مجموعه‌هاي متنوع گروه‌بندي شده و قابل فراخواني و استفاده است. علاوه بر رنگ‌هايي كه به‌صورت پيش فرض در اين پانل قرار دارد با كليك روي آيكون منتهي اليه سمت راست و بالاي پانل از منوي باز شده مي‌توان به مجموعه‌هاي فراواني كه براساس استاندارد‌هاي شركت‌هاي توليدكننده رنگ گروه‌بندي شده است، دسترسي داشته و آنها را انتخاب كنيم.

- انتخاب از پانل Color: اين پانل نيز كه معمولا كنار پانل قبلي قرار دارد، در صورت نياز از منوي window قابل فراخواني است. اين پانل از تعدادي اسلايدر با توجه به حالت انتخابي (‌سه يا چهار) و يك نوار رنگي تشكيل شده كه مي‌توان ابتدا از نوار رنگي نسبت به انتخاب نوع رنگ سپس از اسلايدرها براي تنظيم دقيق رنگ مورد نظر استفاده كرد.

براي دسترسي به تنظيمات اين پانل نيز مي‌توانيم روي منتهي اليه سمت راست و بالاي پانل كليك كرده و منوي تنظيمات آن را ببينيم. در اين منو از قسمت بالا مي‌توانيم نوع اسلايدرهاي نمايش داده شده در پانل را بر حسب مد‌هاي رنگي گفته شده انتخاب كنيم. در قسمت پايين آن نيز مي‌توانيم حالت نوار رنگي پايين پانل را انتخاب كنيم. به كمك اين منو مي‌توانيم كد رنگ انتخاب شده را در حالت Html و هگزا به كليپ بورد كپي كرده و در صورت نياز در ساير برنامه‌ها از آن استفاده كنيم.

- انتخاب از Color Picker: اين روش تقريبا پوشش‌دهنده همه موارد بالاست كه بخش‌هاي زير را دربرمي‌گيرد:

1. مستطيل بزرگ كه به‌صورت پيش فرض براي انتخاب روشنايي و غلظت رنگ مورد نظر از آن استفاده مي‌كنيم.

2. مستطيل نواري كوچك كه به‌صورت پيش فرض براي انتخاب خود رنگ استفاده مي‌‌شود.

3. Web Color: براي فعال كردن نمايش رنگ‌هاي ايمن وب (رنگ‌هايي كه در تمامي سيستم‌ها يكسان نمايش داده شود) مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

4. انتخاب رنگ در حالت HSB

5. انتخاب رنگ در حالت RGB

6. انتخاب رنگ در حالت Lab

7. انتخاب رنگ در حالت CMYK

8. نمايش‌دهنده رنگ انتخابي

9. نمايش دهنده رنگ قبلي

10. اخطار خارج بودن رنگ از محدوده CMYK

11. اخطار خارج بودن رنگ از محدوده ايمن وب

12. اضافه كردن رنگ انتخاب شده به پانل Swatches

13. نمايش كد هگزاي رنگ انتخاب شده

روش استفاده از اين پنجره در حالت پيش فرض به اين صورت است كه ابتدا از نوار مستطيلي نازك، رنگ دلخواه خود را انتخاب كرده و سپس با استفاده از مربع بزرگ نور و غلظت رنگ انتخاب شده را تنظيم مي‌كنيم. در اين مربع با حركت از بالا به پايين روشنايي كمتر شده و با حركت از راست به چپ غلظت بيشتر مي‌شود.

در صورت نياز مي‌توانيم از بخش‌هاي مورد نظر به تنظيم رنگ برحسب مدهاي گوناگون نيز اقدام كنيم. با توجه به اين‌كه به‌علت استفاده از سيستم‌هاي عامل و سخت‌افزارهاي متفاوت در احتمال نمايش رنگ در سيستم‌هاي مختلف متفاوت است، با فعال كردن گزينه Only Web Color فقط رنگ‌هايي نمايش داده مي‌شود كه در همه سيستم‌هاي يكسان ديده مي‌شود.

با انتخاب گزينه Color Library پنجره‌اي با همين نام ظاهر شده و امكان انتخاب رنگ از داخل كتابخانه رنگي فتوشاپ كه مشتمل بر مجموعه‌هاي استاندارد مختلف رنگي كارخانه‌اي است كه در صورت دسترسي به اين رنگ‌ها مي‌توانيم براي نزديك‌تر شدن رنگ چاپي به رنگ مورد نظر، از اين مجموعه رنگ‌ها استفاده كنيم. در اين قسمت با كليك روي گزينه Bookمي‌توانيم به مجموعه دلخواه و كدهاي رنگي آن دسترسي داشته باشيم. در نهايت با كليك روي دكمه Pickerمي‌توانيم به پنجره قبلي رفته و آن را مشاهده كنيم.

البته بايد توجه داشته باشيم كه به‌علت تفاوت مدهاي رنگي مانيتور و چاپ و كوچك‌تر بودن محدوده CMYK نسبت به RGB امكان تشابه كامل رنگ‌هاي چاپ شده به رنگ‌هاي نمايش داده شده در مانيتور خيلي كم است ولي با رعايت شرايطي مثل كاليبره صحيح مانيتور و دستگاه چاپ و اسكنر خود مي‌توانيم اين تفاوت را به حداقل ممكن برسانيم.

 

منبع:

beytoote.com/computer/graph/photoshop-paint2-instruction.html

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در رویا بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.