سايتِ بدون سئو، همانند انساني است كه تهِ چاهي تاريك گير افتاده و هرچقدر فرياد ميزند كسي صدايش را نميشنود. با رعايت نكات سئو است كه ميتوانيد سايتتان را از اين چاه عميق نتايج گوگل درآوريد و صدايش را به گوش كاربراني كه به پيگيري مطالب شما هستند برسانيد. در مقالۀ امروز نوين از اينكه سئو چيست و چرا اهميت دارد آغاز ميكنيم، سپس به رسيدگي تكنيكهاي مختلف سئو (يعني كلاه سفيد، كلاه سياه و كلاه خاكستري) ميپردازيم، در پيوسته با سئوي دروني و خارجي و نكات مهم هر كدام آشنا ميشويم. در فرجام ليستي از الگوريتمهاي مهم گوگل را آوردهايم و يك فايل چكليست سئو براي شما حاضر كردهايم.
پيشنهاد ميكنم همين اكنون يا بعد از مطالعۀ اين نوشتار چكليست سئو كه در آخر براي شما گذاشتهايم را دانلود كنيد و اگر امكانش بود پرينت بگيريد. با اين چكليست ميتوانيد به چهره منظم كارهاي سئوي سايتتان را اتمام دهيد و بعد از پايان هر بخش آن را علامت بزنيد.
سئو چيست؟
اجازه دهيد يك راست بروم سر اصل مطلب و تعريف سادۀ سئو (SEO) را به شما بگويم. كلمۀ SEO از كنار هم قرار دادن حروف اول كلمات Search Engine Optimization گرفته شده است. Search Engine Optimization يعني چه؟ يعني:
" بهينه سازي براي موتورهاي جستجو "
بهينه سازي براي موتورهاي جستجو، به مجموعهاي از تاكتيكها و دستورالعملها گفته ميشود كه اگر بهدرستي سپريدن شوند منجر به بهتر شدن جايگاه سايت در موتورهاي جستجو (به خصوص گوگل) و افزايش بازديد سايت و هدايت شدامد اغلب ميشوند.
چرا سئو اهميت دارد؟روز به روز به تعداد كاربراني كه از طريق گوگل نيازهايشان را جست و جو مي كنند، اضافه ميشود. بر بنياد شمردن رسمي سايت گوگل روزانه چيزي حدود 3.5 ميليارد سرچ در گوگل سپريدن ميشود. اكنون راحت ميتوانيم درك نماييم كه چرا بيل گيتس ميگويد كه "اگر سوداگري شما در اينترنت حضور ندارد، به زودي از صحنۀ روزگار حذف خواهيد شد."
پس كاربران (مشتريان بالقوۀ شما) به گوگل اعتماد زيادي دارند. حالا فرمان دهيد پيوستگي اين بحث را با يك مثال برايتان پيش ببرم؛
تصور كنيد شما يك فروشگاه موبايل هستيد و يك وبسيات هم براي خريد و فروش موبايل داريد. بر بنياد ابزارهاي "اندازهگيري تعداد جستجوي كلمات كليدي گوگل" خريد اينترنتي موبايل يا عبارات مثل آن چيزي حدود 8000 سرچ در ماه دارد.
اين آمار عالي است؛ يعني ماهانه 8000 تن منظور خريد موبايل دارند و در اينترنت به دنبال جايي براي خريد موبايل ميگردند. حتما شما هم برايتان بارها قبل آمده است كه چيزي را در گوگل سرچ كنيد و همانطور كه خودتان هم به تجربه ديدهايد، بيش از 80% كاربران در همان صفحۀ نخست نتايج جسجو پاسخ خود را پيدا ميكنند. خيلي كم پيش ميآيد كه كسي در صفحات دوم و سوم به پيگيري پاسخ باشد.
حالا اگر سايت شما در صفحات سوم، چهارم (وبالاتر) نتايج جستجو باشد، به ندرت كسي ميتواند شما را پيدا كند. در درستي شما 8000 مشتري بالقوه كه يكراست به تعقيب شما بودهاند را از دست دادهايد.
سئو فرآيندي است كه به گوگل كمك ميكند تا سايت شما را شناسايي كرده، گويه فعاليت شما را بفهمد و بر بنياد كلمات كليدي پيوسته مثلا همين خريد موبايل سايت شما را در صدر نتايج جستجو نشان دهد. در راستي سئو به افزايش بازديد سايت شما كمك ويژهاي ميكند.
البته اينجا لازم است كه به نكتهاي اشاره كنم. درست است كه گوگل يك موتور جستجو است و واژۀ موتور هيچ ويژگي انساني را به ياد آدم نميآورد. اما گوگل آنقدرها هم موتور نيست. يعني آدمها نميگذارند كه موتور باشد و بر بنياد فاكتورهاي صرفا مكانيكي و ماشيني سايتها را رتبه بندي كند. موتور جستجوي گوگل علاوهبر رباتهاي خودش به رفتار كاربران نيز توجه ويژهاي دارد كه در ادامۀ اين نوشتار به آن هم خواهيم پرداخت.
انواع تكنيكهاي سئو و توصيههاي لازم!بد نيست كه بدانيد متخصصان، تكنيكهاي سئو را در سه گروه گوناگون دستهبندي كردهاند. اين گروهها عبارتند از: سئوي كلاه سفيد، سئوي كلاه سياه و سئوي كلاه خاكستري.
سئوي كلاه سفيد: ما واقعاً خيلي خوبيم!منظور از سئوي كلاه سفيد تكنيكهايي است كه بر اساس قوانين تعيين شده بدست موتورهاي جستجو انجام شده و مايه ميشوند رتبۀ سايت بهطور طبيعي در صفحه نتايج گوگل ترفيع پيدا كند. فرايند سئوي كله سفيد كه بهترين و مناسبترين طريق سئو است، يك شبه اتمام نميشود و دربايستن دارد كه مدت سررسيد مشخصي پيوستگي و دائما روي سايت خويش كار كنيد، ولي در برابر به اصطلاح يك عمر راحتيد، گوگل به شما اعتماد ميكند و به اين راحتي جايگاه شما را به وبسيات ديگري نميدهد.
راستي اگر به جاي سئوي كلاه سفيد، سئوي اخلاقي را هم شنيديد شگفتي نكنيد؛ از بس كه اين شيوه بر اساس خوي ها و راستي-راستگويي و درستي است به آن سئوي اخلاقي نيز ميگويند.
سئوي كلاه سياه: ما تظاهر ميكنيم كه خيلي خوبيم!در روبرو سئوي كلاه سفيد، سئوي كلاه سياه قرار دارد. يعني چه؟ يعني وارونه سئوي كلاه سفيد، در سئوي كلاه سياه كوشش بر فريب موتور جستجو و بعيد زدن قوانين آن است.
اين روش سئو وارونه طريق پيشين خيلي زودتر نتيجه ميدهد؛ ولي كارايي آن ابديت نيست و گوگل هم بيكار ننشسته كه فريبش بدهيد! گوگل مدام در حال آپديت و ارائه الگوريتمهاي جديد است و دير يا زود ميتواند دست شما را بخواند. مثلاً همين چند سنه پيش عدهاي با برپايي لينكهاي اسپم و به دردنخور در صفحات مختلف به رتبههاي خوبي در گوگل رسيده بودند، اما گوگل با ارائۀ الگوريتم پنگوئن اين وبسايتها را جريمه كرد و جايگاهي را كه از روشهاي نادرست به دست آورده بودند از آنها بعد گرفت.
پس چه بسا چند معاش جايگاه نخست گوگل را كسب كنيد، ولي ممكن است به همان زودي هم لو برويد و از صحنۀ وب محو شويد. به قول شاعر: ترسم كه به كعبه (رتبه اول گوگل) نرسي اي اعرابي (وبمستر) كاين ره كه داخل ميروي به تُركستان (نتايج آخر گوگل) است.
سئوي كلاه خاكستري: ما خوبيم! اما نه هميشه.سئوي كلاه خاكستري به تكنيكهايي گفته ميشود كه با قوانين موتور جستجوي گوگل مغايرند، اما طوري اجرا ميشوند كه گوگل متوجه نشوند و نتواند سايتمان را جريمه كند. به بيان ديگر سئوي كلاه خاكستري مانند سئوي كلاه سياه است، اما نسبت به آن ريسك اقليت دارد.
مثلاً برخي مواقع سئوكاران كلاه خاكستري
سئو چيست؟ |
تعداد زيادي صفحۀ جعلي در شبكههاي اجتماعي مختلف (توئيتر، اينستاگرام، فيسبوك، لينكدين، گوگل پلاس و ...) ايجاد ميكنند و از اين صفحات به سايت خودشان لينك ميدهند. خب گوگل هم اينك نميتواند تشخيص دهد كه تمام اين صفحات از آن خود شما هستند، پس ميتوانيد فيدبك نكوداشتن از آنها بگيريد. ولي بعيد هم نيست كه لغايت چند وقت ساير اين سر هم بر ملا شود و مبتلا جريمۀ گوگل شويد!
توصيه من اين است كه لغايت وقتي در زمينۀ سئو حرفهاي نشدهايد و با ساختار گوگل و طرز كار الگوريتمهاي آن آشنايي كاملي نداريد، از اين طريق كاربرد نكنيد. چون گاهي يك اشتباه كوچك ميتواند سايت شما را در معرض خطر جدي قرار دهد و به آن آسيب بزند.